Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Oktober, 2007

Raya-raya!!

Kenangan di hari raya. Perasaan raya tahun ni tak sama seperti masa aku beusia 8 tahun. Mungin sebab aku dah dewasa. Tapi keseronokan bersama ahli keluarga memang susah di jual beli. Seronok bersama ahli keluarga sendiri. Layan ibu masak, layan abah yang sentiasa letih berpuasa, layan acik yang sentiasa cari jaln nak lari dari tolong ibu...tapi raya memang dia tak boleh lari..kantoi juga...tapi raya kali ni rajin la..layan angah punya story..

Ada ke patut..ibu suroh pergi beli garam, kami pergi karaoke...alasannya angah pergi bayar zakat...

Di pagi raya yang sangat indah..tapi best sangat..

Abah tidak pernah lupa untuk membuat tahlil keluarga setiap pagi raya..

Inilah menu di pagi raya. aku paling minat lemang dengan kuar kuram. Best gila. Lemang ni kalau tak raya, memang susah nak dapat.


"Hakim, cakap kat moyang , moyang akim datang."kata ibuku yang selalu ingatkan aku untuk say hello kat arwah nenek aku. Tapi sekarang giliran cucu dia lah.

Ni lah adik beradik aku, tapi kurang sa…

raya dah dekat

Lagi sepuluh hari umat islam sambut raya. Bagi golongan muda macam aku ni dah sibuk nak beli baju raya. Tapi aku malas nak fikir benda-benda macam tu. Apa yang aku fikir adalah sepuluh malam terakhir. Lailatulqadar dah bersedia datang, tapi aku ni, dah sedia ataupun layakkah untuk jumpa dengannya. Barisan lampu pelita meriah di kampung-kampung. Tapi di tempat aku dah jarang dapat lihat benda-benda macam tu. Raya dulu lain, raya sekarang pun lain. Aku masih teringat lagi senario bermain bunga api bersama dik beradik aku. Zaman sekarang pihak kerajaan dah mengharamkan mercun dan bunga api. Sedihkan..


Banyak perkara yang menarik di bulan ramdhan dah semakin hilang. Sama jugalah dengan raya. Dah macam sunyi. Kalau tanya orang dewasa, raya ni untuk budak-budak saja. Ada betulnya fakta tu. Aku sembang dengan kawan-kawan. Cerita macam-macam. Terbukalah cerita pasal sawit. Kawan aku ni, bapa dia usahakan sawit. Tapi secara komersial. Dia kata untung. Hasilnya hampir mencecah rm 500. Modal pula…