Selasa, 31 Ogos 2010

Doa Khusus Lailatul Qadar

Ogos 31, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

Dari 'Aisyah r.a., katanya: Saya pernah bertanya dengan berkata: "Ya Rasulullah, Bagaimana kiranya saya mengetahui akan malam Lailatulqadar itu dengan tepat, apa yang saya akan doakan pada saat itu?" "Baginda menjawab: "Berdoalah dengan doa yang berikut: (1)


اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ، تُحِبُّ الْعَفْوَ، فَاعْفُ عَنِّى

(Hadith Sahih - Riwayat Tirmizi)

Maksud doa yang tersebut: "Ya Allah, ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau sentiasa memaafkan (salah silap hamba-hamba-Mu), lagi suka memaafkan, oleh itu maafkanlah salah silapku."


Doa ni amat baik sekali. Ustaz Ramadhan Fitri bagi tahu, jika boleh doa ini di jadikan doa utama sebelum kita memohon doa lain. Dan dia minta kita semua hafal.

Isnin, 30 Ogos 2010

Sudut 1 miss call 2 second

Ogos 30, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu

Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

Gua telah melancarkan sudut ini di partition gua. Lantak la bebduak office gua nak kata apa. Gua tahu nanti mesti ada yang komplen. Yang komplen tu sebenarnya jeles je tengok gambar gua.
Gambar yang bawah tu zaman masa gua muda-mudi. Sekarang pun muda. Tapi dah suku abad dah masa tu.

Besok hari merdeka yang ke 53.Gua nak tanya satu je, ape slogan tahun ni?

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 53. Al-fatiha pada pejuang-pejuang kemerdekaan yang telah pulang ke rahmatullah.

Ahad, 29 Ogos 2010

Betina masuk rumah

Ogos 29, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh

Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.


Biasanya kalau awek or tunang orang dengar ade betina masuk rumah, mesti dah meletup. Ni tidak, nono gua boleh suka pula.

Ni ha gambar kat atas betina yang sesuka hati masuk rumah gua, berak sesenang yang mungkin, kencing atas tilam roomate gua, pas tu hari2 pow gua dan bebudak rumah soh belanja makan. Entah dari mana datang, gua pun tak tau.

Kelmarin adalah kali kedua dia berak kat bilik air gua. Dasar menumpang , berlagak tuan!

Sabtu, 28 Ogos 2010

Saturday de Gym

Ogos 28, 2010
Gaya, mutu, keunggulan

Deep chest bench press

Chest flying dumble

Dumble pull over

Yes, hujung minggu begini gua amat selesa pergi.

Actually gua ada rasa macam pening sikit kepala pagi tadi, tapi lepas mandi evrything is ok. Orang pelik gua macam tak puasa je pergi gym. Hellooo...lu malas lu kata gua tak puasa pula. Ni nak habaq sat, berlakunya perang badar adalah di bulan ramadhan dan majoriti perang di zaman Rasulullah s.a.w berlaku di bulan ramadhan. So apa masalah gua boleh tak larat. Tak logic langsung.

Aznil hj Nawawi pun cakap, puasa ni menyihatkan tubuh badan.

Ok cerita workout pula. Ni gambar gua baru je ambil. Panas lagi gambau ni. So ini la bentuk badan gua yang terbaru. Macam tak ada beza je. Tapi yang penting rambut tu dah style baru. Cuma lengan gua tu macam dah besar sikit.

Aksi-aksi gambar di atas adalah cara workout untuk besarkan bahagian dada. Bagi lelaki yang kurus keding atau dada macam perempuan, cubalah buat workout ni. Gua pasti dada lu orang pasti akan mantap.

Actually berat gua still 90kg. Cuma semalam gua timbang dah turun 1 kg. Gua target bulan 12 ni berat gua akan turun sampai 75 kg.

Pasti boleh. Satu pesanan khidmat masyarakat gua, " jangan jadikan puasa anda sebagai bebanan!"

Kembara Lailatul Qadar-1

Ogos 28, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

Al-Qadr [3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan

Bilakah waktunya?

Pada mulanya Rasulullah s.a.w. telah mendapat tahu tentang bilakah malam Lailatulqadar, namun belum sempat Baginda hendak memberitahu sahabat, Baginda terlupa kerana melihat dua orang sahabat sedang bertengkar.

“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/232))

Nabi s.a.w. menyuruh umatnya mencari Lailatulqadar pada 10 malam terakhir, terutamanya malam-malam ganjil. Allah suka pada yang ganjil (witir). Allah suka pada sembahyang yang ganjil bilangannya seperti sembahyang witir.

Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir. Dalam hadis yang lain yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil 10 hari yang terakhir.

Waktu lailatulqadar tidak sama antara satu tempat dengan tempat lain. Imam Ghazali mempunyai formula untuk mengira lailatulqadar berdasarkan hari mula puasa mengikut pengalamannya. (mungkin boleh dipakai di Malaysia kerana tempat beliau di Iran atau Iraq tidak jauh dari sini)

JIKA AWAL RAMADHAN (1 RAMADHAN) JATUH PADA HARI :
[1] Ahad atau Rabu - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-29 Ramadhan;
[2] Isnin - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-21 Ramadhan;
[3] Selasa atau Jumaat - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-27 Ramadhan;
[4] Khamis - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-25 Ramadhan;
[5] Sabtu - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-23 Ramadhan.

Jumaat, 27 Ogos 2010

Mandi Junub-ramai yang terlepas pandang

Ogos 27, 2010

Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.

Facebook Medan?

Ogos 27, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas

Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

"Apa la, untuk seronok je kan Facebook ni?" reason yang paling biasa kita dengar.

Sekarang ni, penguna facebook macam dah jadi ketagih dengan facebook. Alhamdulillah ofis gua dah block. So gua boleh kurangkan penggunaan Facebook. Gua tabik kat yahudi kafir harbi yang mencipta facebook tu. Sebab kali ni, senjata entertainment dia memang cukup hebat dan mantop.

Terkejut gua dengan cerita-cerita pasal facebook. Ada clip pompuan mainkan zikir, ada pergaduhan di antara kafir dan islam, dan yang sedih ada orang melayu mengutuk dan menghina Islam di Facebook.

Nampaknya semakin hot facebook ni. Sayang gua tak boleh log in lagi. Kalau tak pasti gua akan tulis begini," Jika benar penganut christian percaya akan Jesus Christ, mengapa tidak di ikut pengajaran Jesus itu dengan betul dan mendalami sepenuhnya? Nabi Isa a.s itu menyembah Allah. Dan dia adalah utusan Allah untuk umat manusia. Dan Allah telah memberitahu akan kedatangan Muhammad s.a.w. Ianya terdapat di dalam Injil sendiri. Allah juga menyuruh umat manusia ikut ajaran Muhammad s.a.w. Ini juga ada di dalam Injil.

Persoalannya mengapa penganut kristian tidak ikut ajaran Jesus Christ?

Ini yang gua akan tulis kalau gua dapat log in dalam Facebook. Andai kata lu orang log in face book nanti, gua sampaikanlah perkara ini.

Khamis, 26 Ogos 2010

Pasca aidifitri

Ogos 26, 2010
Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Gua nak cari baju Melayu kaler ni. Agak-agak kalau gua raya ni gua pakai baju melayu kaler ni dengan spek mata yang macam belalang tempur tu, kena pula dengan songkok tinggi 6 inci pastu di lilit pula dengan sehelai mafla peh....

Sharing is caring...

Don't 4get malam ni nuzul al-quran,

Hari esok sejarah berlakunya perang badar.

Rabu, 25 Ogos 2010

Lantai Merah-5

Ogos 25, 2010
Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas

Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

Satu hari di bumi kafir harbi...

"Kamu teman saya ke gereja boleh tak? tanya Jason pada Karl.

Sangsi dan agak cuak. Namun di jawab juga," boleh, tapi tak mengapa ke kalau saya masuk ke dalam church?"

Jason jawab," tak masalah."

Setiba di dalam church di bumi kafir harbi itu, keduanya duduk. Karl macam kaget. Pelanduk masuk kampung. Macam tu la gelagatnya. Ramai manusia seolah macam ada satu majlis umum. Ya, memang majlis umum bagi penganut kristian.

"Saya tidak akan memulakan upacara selagi ada orang tak berkenaan di dalam gereja ini," suara lantang dari seorang paderi yang bertugas.

Hadirin terpinga-pinga. Semua toleh sana dan sini. Seolah macam berfikir," apa yang father cakap ni?"

Diulangi lagi," sila keluar kepada sesiapa yang tidak berkenaan di sini."

Masih terpinga-pinga hadirin termasuk Karl. Lalu di tanya pada Jason," aku nak keluar la. Paderi tu macam kata kat aku je."

"Tak apa, ramai ni. Takkan father boleh perasan kau," jawab Jason seolah tidak mengizinkan pemergian Karl.

Paderi itu seolah tak berpuas hati ," muslim sila keluar dari gereja ini!"

Karl tak senang duduk. Berpeluh juga di dahi. Bertambah gugup lagi apabila melihat paderi melangkah terus ke arahnya.

"Awak muslim sila keluar dari gereja ini," paderi berdiri depan Karl dan memintanya berbuat demikian.

"Mengapa saya tidak boleh berada di dalam gereja ini," tanya Karl seolah tak berpuas hati.

Paderi menjawab lagi," Kalau kamu nak juga duduk di dalam ini, kamu perlu menjawab 32 soalan saya."

Karl setuju, dan di jawab kesemua 32 soalan dari paderi itu dengan baik. Jawapannya juga di terima dengan puas hati. Hasilnya Karl di benarkan duduk di dalam gereja bersama hadirin.

Namun sebelum duduk Karl berkata," sebelum duduk saya ingin bertanya pada Father satu soalan."

Paderi mengangguk tanda setuju.

"What is the key to heaven?" tanya Karl kepada paderi itu.

"Maaf saya tidak boleh menjawab soalan anda," kata paderi itu.

Hadirin menjadi kaget. Pelik benar, kenapa father mereka tak mahu menjawab. Sehinggakan ada yang berkata," kenapa tak jawab, jawab la, kalau salah kami akan tolong."

Paderi tetap tidak mahu menjawab," saya tidak boleh beritahu kamu jawabannya."

Karl juga menunggu dan berkata," saya boleh setuju menjawab 32 soalan father, kenapa father keberatan menjawab hanya satu soalan saya?"

Paderi itu seolah tidak dapat mengelak lagi," baiklah saya menjawab soalan kamu. Kunci ke syurga adalah LAILAHAILALLAH!"

Paderi itu teruskan jawabannya," buktinya terkandung di dalam Al-quran di Surah al-baqaraah."

Terkejut seluruh hadirin di dalam gereja. Mereka seoalah tidak percaya. Lalu mereka bertanya," Mengapa father mendiamkan perkara ini dan tidak meyuruh kami mengakuinya."

"Saya tahu, tetapi ia tidak boleh di beritahu. Kerana ini undang-undang paderi dan kristian. Saya cuma boleh buat ketika sebelum mati saya akan pastikan saya akan menyebutnya," jelas paderi itu.

Seluruh hadirin terkejut dengan jawaban paderi itu. Ini kerana, mereka yang hadir ke gereja bertujuan mencari ketengan yang abadi. Lantas mereka menyebut ucapan dua kalimah syahada dan memeluk Islam serta merta.

Kalimah syahadah. Itulah kunci ke syurga.

Cerita ini telah di olah kembali dengan menukar nama dan tempat. Namun hakikatnya cerita ini adalah berkisarkan kejadian benar. Tetapi ianya tidak di sebarkan kerana musuh Islam takut akan lebih ramai lagi yang akan menganut Islam.

Kisah benar ini berlaku di dalam bulan Ramdhan...

Selasa, 24 Ogos 2010

Rukun

Ogos 24, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas

Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.


Bapa: Rukun Islam ada berapa?

Anak: Ada 5.

Bapa: Rukun Solat ada berapa?

Anak: Ada 13.

Bapa: Tak buat salah satu dari rukun solat, sah tak solat?

Anak: Tak sah.

Bapa: Rukun Islam no 2 dan 3?

Anak: Solat lima waktu. Berpuasa di bulan ramdhan.

Bapa: Tak buat salah satu rukun islam , sah tak ISLAM?

Anak:eeerrr.......?

Si Anak terkedu. Kalau gua tanya lu orang, boleh jawab tak? Sekarang ni ramai orang tak solat, tapi berpuasa.

Isnin, 23 Ogos 2010

Hujung Minggu

Ogos 23, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

Minggu baru, semangat baru. Kalau lu orang perasan hampir setiap hari isnin gua akan letak muka mamat ni. Lantak la, blog gua. Dah tentu gua akan letak muka gua. Takkan nak letak muka Jet Lee pula.

Hujung minggu yang baru semalam lepas, gua habiskan masa di gym dan rumah. Serius, tak penat. Sebab rehat cukup. Actually hari jumaat gua tak pergi gym. Rest untuk sehari. Sebab dari isnin sampai khamis gua tka miss langsung. Kali ni gua pergi gym kat perciint 8. Saja nak prvacy sikit. Bukan sebab gua nak teguk 100 plus. Sebab gua nak give more focus on training. Tak ada la asyik berborak je.


See, lu orang tengok sendiri. Gym kosong. Heppy gua trainning. Macam gym bapa gua pula. Nak pose muscle kat cermin separuh bogel pun boleh. Maksud gua berlengging la.

Gua tak mau letak gambar gua berlengging tak pakai baju. Pasal aurat la. Kalau gua letak nanti tak sopan pula makcik-makcik kat belakang rumah gua nak baca blog ni. Bayangkan kalau makcik-makcik belakang rumah gua baca pastu ada gambar gua berlengging kat blog ni, lalu kantoi pula dengan suami depa, kan dah gegar rumah tangga tu.

Ok, blah dulu. Jangan lupa solat dan baca quran(faham erti sekali) tau.

Ahad, 22 Ogos 2010

Body builder mandul?

Ogos 22, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas

Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

Gua harap gambar ni tak la sexy. Hari ni gua nak cerita pasal gym. Gua start main gym masa gua form 4. Mase tu teringin nak badan ketak-ketak. Because time tu gua montel sikit. So kebetulan kat taman rumah gua ada buka gym.

Masa gua join, member gua sibuk cakap, kalau main gym ni nanti jadi pendek la, bantut la. Tapi sekarang ni gua rasa gua tak pendek. Tinggi lagi ada la. Mungkin zaman tu bebudak, jadi moral support gua pun bebudak la.

Sekarang lain pula ceritanya. Orang cakap kalau main gym nanti jadi mandul. Betul ke?

Dan ada berita kes penceraian pasal laki die ahli bina badan dan mandul. Peliknya, jaguh bina badan negara kita Sazali Samad tu, ada 4 orang anak. Tak mandul pun. Dah menang 7 kali beb Mr Asia. So adakah advice macam ni boleh percaya?

So lu orang rasa macam mana?

Bulan puasa ni, gua pergi gym. Orang ingat gua tak puasa. Pasal gua rilex je angkat besi2 tu. Cilakak, gua tak tinggal lagi tau pose meskipun ada nasi beriani kambing di depan mata gua!

Sabtu, 21 Ogos 2010

Ni muka musuh Allah!

Ogos 21, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

Lu orang kenal Ariel Sharon?

Dia ni mantan Perdana Menteri Israel. Ni la akibat kalau melawan Allah. Gua dapat e-mail ni dari No2.

Lu orang baca la buat pedaoman.

Subha nallah....

Pembalasan dari Allah SWT atas segala kekejaman nya, maka beringat2 kita sebagai hambaNya, jangan sekali2 melakukan kezaliman terhadap insan lain....!!!!

Tubuh Sharon Membusuk Sedangkan Ia Masih Hidup
Semoga Allah SWT menimpakan Azab Nya kepada seluruh Zionist Yahudi yang setuju terhadap pembantaian Umat Islam Palestin & Lebanon.

Tubuh Sharon Membusuk Sedangkan Ia Masih Hidup

Written by Ummu Raihanah

Diberitakan bahawa para doktor di Hospital Hadasa telah memasukkan Ariel Sharon (Bekas PM Israel yang Yahudi)ke ruang operasi untuk dilakukan pembedahan. Ia memiliki luka membusuk dan tidak sedarkan diri selama beberapa minggu. Operasi tersebut dilakukan untuk menyambung bahagian-bahagian ususnya yang telah membusuk dan telah menyebar ke bahagian tubuh lain.
Demikianlah kita saksikan keadaan musuh Allah Subhanahu Wata'ala dan musuh islam yang gemar menumpahkan darah.

Penyumbatan yang terjadi di otaknya menyebabkan kerusakan di sekujur tubuh.

Ini sebagai akibat penindasannya terhadap umat Muhammad Shalallahu alaihi wassalam yang berlangsung terus menerus siang dan malam. Akhirnya ia menderita kelumpuhan di seluruh tubuhnya dan tidak bisa menggerakkannya walaupun hanya menggerakkan mata. Dialah yang memimpin para tentara untuk menyerang Sinai dan Lebanon . ia juga yang menyembelih para tawanan Mesir. Saat ini ia tidak sedar sama sekali dan tidak mengetahui sekelilingnya.

Akhirnya Allah Subhanahu Wata'ala memperlihatkan kepada kita keadaan thaghut yang suka menumpahkan darah ini dengan ayat-ayat Allah Subhanahu Wata'ala yang agung, iaitu membusuknya jasad sedangkan ia masih hidup.

Demikianlah, mereka (para doktor) akan mengamputasi anggota tubuhnya satu demi satu hingga terakhir sedangkan ia masih hidup.

Benarlah firman Allah SubhanahuWata' ala :"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Qur'an itu benar "(Fushilat:53)

Dipetik dari: Majalah Qiblati, vol.01/no. 09/Mei-Juni 2006 terbitan Jeddah, KSA.

* Tambahan : Berdasarkan berita terbaru minggu ini sampai saat ini Sharon masih koma (tidak sedarkan diri) dalam ruang ICU


:-Komen gua cuma satu, jadi pemimpin kena pegang amanah kerana Allah. Kalau tak pembalasannya sangat dahsyat.

Jumaat, 20 Ogos 2010

Pop-pop

Ogos 20, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

Gua rasa macam geli je bulu ketiak gua dengar bunyi mercun zaman sekarang. Dulu kat kampung gua, telinga gua ni selalu dengar alunan dentuman meriam buluh. Macam bunyi meriam betul. Sekali meletup, satu kampung boleh gegar..

Sekarang ni, gua asek dengar bebudak main mercun pop-pop je. Kalau yang terer sikit mercun papan.

Nasib ada yang main mercun papan, kalau tak lagi bertambah sayu gua tengok bebudak ni main mercun pop-pop dengan bunga api je.

Anak buah gua tak tahu wujudnya meriam buluh? ceh hidup kat mana budak ni?

Khamis, 19 Ogos 2010

Seliparku seliparmu jua

Ogos 19, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

Gua ada selipar crocs. Warna putih. Gua suka warna putih. Nampak suci. Tapi kalau kotor, wajahnya dah macam penyu bertelur.

Lepas terawih, gua turun tangga tanda gerak geri nak belah dari masjid. Dalam hati zikir banyak-banyak, nak kasi tambah pahala. Gua turun ikut tangga yang gua naik tadi. Maknanya gua letak selipar crocs gua kat situ la.

Gua cari, tak ada. Gua scan lagi, tak ada. Gua miss call, tak ada signal.

"Ai, mana pula crocs gua ni?" Dalam hati dah tak zikir dah.

Kedengaran bebudak bising-bising. Gua tenung diorang. Nampak macam main galah panjang. Macam gua masa berhingus dulu. Tetiba hati gua tergerak nak usha lagi.

Hawau, selipar gua jadi marker line dorang untuk main galah panjang !

Rabu, 18 Ogos 2010

Last

Ogos 18, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan

Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

Semalam gua macam ngantuk.

Tersengguk-sengguk gua dengar pak ustaz tu bagi tazkirah. Mata gua pula macam ada gam rasanya. Garu kanan, garu kiri. Bontot gatal, tangan pun gatal.

Tetiba gua angkat kepala sambil mendengar kata ustaz tu," anda semua kenal abang din beramboi?"

Dalam hati gua jawab," siapa tak kenal."

Ustaz tu carry on lagi," adakah abang din beramboi kita, tahu yang ramdhan yang lepas adalah ramadhan terakhir beliau?"

Gua tersentak.

Ustaz tu sambung lagi, "Saya percaya abang din beramboi kita tidak tahu itu adalah ramadhan last dia. Kita bagaimana? Ramadhan kita? Ramadhan lepas dah tinggal sejarah. Ramadhan akan datang tiada jaminan. Pastinya adalah Ramadhan kini. Kita tidak tahu samada tahun ini adalah Ramadhan ni terakhir kita."

Gua terangkat lagi kepala.

Ustaz tu cakap lagi," renung-renungkanlah"

Gua tambah dalam hati," selamat beramal".

Kenapa gua letak gambar Mike Tyson? Sebabnya adalah info ini.Secara resmi, pada 1995, selepas dari penjara di Indiana, Mike Tyson mengumumkan telah memeluk agama Islam yang telah dipelajarinya selama di dalam penjara.

Nama Muslim Tyson adalah Malik Abdul Aziz.

Selasa, 17 Ogos 2010

Puting beliung

Ogos 17, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan

Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

S
emalam masa gua pergi baazar ramadhan, gua usha langit memang mengancam gile. Gelap, pastu awan die berat dan sarat. Hati gua mula risau. Jangan la awan yang beratr tu berpusing.

Gua cakap kat member gua," amid cepat mid kita naik motor, sebelum awan tu berpusing baik kita belah."

Sebelah gua ada seorang mamat yang tengah setting motor die tanda nak gerak balik. Gua memang tak kenal pun mamat tu. Tak sangka pula dia pasang telinga time gua ngan amid cakap pasal langit. Gua tengok pas gua cakap cam tu, mamat bergegas giler pakai helmet.

Tengah gua setting kuih nak letak kat motor, mamat tu berlari sambil memcut motor sambil cakap," ui cepat ui! Langit dah gelap."

Kalau lu orang ada kat tempat kejadian memang luorang gelak. Gua cakap main-main je. Tak sangka dia ingat betul-betul.

Isnin, 16 Ogos 2010

Walk2

Ogos 16, 2010
Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh

Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

Sunday..

Gua balik ke KL. Sebelum gua blah dari melaka, my ibu ajak gua pergi kedai mak handam. Kebetulan sebab nono pun ada.

Serius gua ingat senang je nak cari baju pengantin yang enak di ratap oleh mata gua. Memang bila dah sampai, penyakit rambang mata gua pun datang. Hampir sejam gua dan nono 'meeting' pasal baju dengan pelamin.

Last2 gua pilih silver putih. Sebab, gua tengok warna ni nampak suci. Yang ini untuk majlis kat Melaka. Kat Terengganu gua dan nono belum decide lagi.

KL Sogo.

Gua telah membocorkan rahsia gua pada nono. Walaupun rahsia tu amat berat diberitahu, tapi gua rasa sudah sampai masa untuk gua bagi tahu. Maklumlah, kejujuran amat penting di dalam sesebuah hubungan.

Gua cakap dengan nono," sepanjang selama 7 tahun hidup di KL, ini kali pertama saya masuk ke dalam Sogo."

Nampak tak muke toye gua masa menunggu kat fitting room? Punya ramai manusia kat dalam sogo tu. Macam ada Shakira tengah gelek lagu waka-waka pula.

Bershopping pada bulan puasa ni memang memenatkan. Gua dapat rasa seluruh kolestrol dalam badan gua telah terbakar. Hangus dan habis hancur.

So gua ajak nono duduk kat depan sogo. Melabuhkan ponggong sekejap kat tangga tu. Gua rasa terketar lutut akibat lama sangat menunggu dan merayau kat dalam sogo. Lu orang tengok muka gua ngan nono, memang nampak penat kan?

Rasa nak seteguk air tembikai susu je...

Sabtu, 14 Ogos 2010

Pantai Peringgit

Ogos 14, 2010
Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima

Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

Balik melaka.

Hari ni gua balik melaka. Bukan seorang, tapi berdua. Dengan nono. Kesempatan gua balik melaka ni, gua memang nak sangat pergi baazar ramadhan kat Pantai peringgit melaka. Sebab gua memang rindu akan meriahnya baazar kat sana.

Nono agak terkejut dengan suasana bazar kat sana. Ialah, penjualnya memang very kreatif menjual. Lebih-lebih lagi kat bro yang jual murtabak. Trademark 'lambat tak dapatnya' bertahan dari sejak hingus gua meleleh lagi.


Tak payah gua kenalkan awek ni. Dia bakal jadi bini gua. Sempat dia snap gambar dia time gua tengak beli kuih tako.

Melepas juga rindu gua nak pergi baazar kat Melaka ni. Ya la, gua rasa lepas ni gua hanya akan balik melaka masa raya nanti. Serius gua cakap, Putrajaya punya baazar memang kalah teruk la dengan bazar pantai peringgit.

Cop, sebelum tu gua gak terkejut dengan tragedi di baazar ramdhan di Jassin yang di landa puting beliung. Pada keluarga yang terlibat, gua ucap takziah. Tabahkan hati. Sebab ini dugaan bulan puasa. Sesungguhnya Allah sentiasa menguji hamba-hambaNya yang beriman. Kejadian ini ada hikmah di sebaliknya.

Takziah pada mereka yang kehilangan ahli keluarga pada tragedi di Baazar Ramdhan Jassin. Al-fatiha untuk mereka.

Jumaat, 13 Ogos 2010

Murtabak Vs Asam Pedas

Ogos 13, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga

Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

Gua memang suka pelbagaikan makanan gua. Kengkadang gua terfikri nak makan Nasi dagang dengan asam pedas. Bila gua cakap macam tu, dorang kata gua ni mengadaptasikan tanah kelahiran nono dan gua. Nono orang terengganu, gua plak anak melaka piau.

Kelmarin gua dah cakap nak makan murtabak. Then dalam jiwa gua membuak-buak nak makan asam pedas ikan pari.

Secara pantas gua dan member rumah gua pergi pasar beli ikan pari.

Lu orang jangan ingat Mrfeckry ni tak masuk pasar. Gua boleh je masuk pasar. Ni kali kedua tau gua masuk pasar kat Seri Kembangan tu. Kali pertama tahun lepas. Pun sebab nak beli ikan pari. Gua bukan tak suka masuk pasar. Dulu gua dah bosan ikut ibu gua masuk pasar.

So semalam tercapai hajat gua nak makan murtabak sambil mencicah dan meratah asam pedas ikan pari. Layan beb. Gua hampir stone kejap. Dan perut gua agak menaik sikit akibat banyak makan ikan pari.

Gua tak nak letak gambar asam pedas tu. Nanti orang ingat blog gua ni bog masak-masak pula. Actually bukan gua yang masak. Housemate gua yang otai tu yang masak.

Cayalah musa, nextweek kita layan ayam masak kurma pula.

Khamis, 12 Ogos 2010

Bazar dah macam konsert

Ogos 12, 2010

Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua

Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

Semalam hari pertama gua jalan pi bazar Ramadhan. Saja nak jalan-jalan cari juadah. Bila gua gerak dari office, jalan memang gile dah jem. Nasib gua naik motor. Kire tak ada hal la. Sampai rumah, gua relax jap. Lepak tengok tv sambil angkat dumbell.

Tepat pukul 6.15 petang, gua berdesup pergi bazar. Giler, kat bazar macam ade kate perry tengah gelek-gelek pula. Bapak punya ramai manusia.

Gua tengok kebanyakkan gerai sold out. Memang rezeki bulan ramdhan ni mencurah la. Gua nak cari kuih pun payah.Gua cari juga mana tau ada murtabak. Tapi semua gerai yang jual muratbak, semua dah sold out. Last-last gua pergi beli kat gerai makcik yang dekat giler dengan rumah gua.

Cucur udang dengan kuih popiya. Cukup la. Sebab semalam budak rumah gua masak.

Hari ni gua nak turun juga kat bazar. Nak cari Murtabak! Gua rindu bubur lambuk ibu gua la.

Rabu, 11 Ogos 2010

Sambutan Hangat!

Ogos 11, 2010
Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

Semalam gua pergi surau dekat taman kota perdana. Serius ramai. Lebih kurang separuh dari solat jumaat. Best2. Gua doakan susana macam terus kekal sampai ke malam 30. Ada satu yang menarik. Gua perasa seorang budak berambut perang habis solat terawih.

Semoga budak itu peroleh hidayah Allah.

Selasa, 10 Ogos 2010

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Ogos 10, 2010

Esok 1 ramadhan. Hari ni ada perhimpunan bulanan ofice gua. Di sebabkan esok bulan ramadahn so band gua telah decide untuk nyanyi lagu yang bertemakan Ramdhan.

Lu tak percaya gua ada band?

Band Rimba Bara gua. Takkan lu orang dah lupa?

Band gua telah mendendangkan lagu Ahlan Waasahlan Ya ramadhan yang pernah di popularkan dari kumpulan nasyid kontemporari Rabani. Serius. Naik pecah anak tekak gua jerit lagu tu. Mana taknya, nak ikut suara macam Ustaz Asri. Mana dapat.

Gua punya suara dah la lebih kurang macam awang BPR.

Dah-dah, lu orang pergi cek niat puasa, doa buka puasa, cara-cara membatalkan puasa, dan segala tertib puasa. Semoga puasa kali ini lebih bermakna buat lu, gua dan kita semua.

Ahlan wasahlan ya Ramdhan...!

Isnin, 9 Ogos 2010

Wait

Ogos 09, 2010
Gua masih menunggu..

Lu orang jangan tanya apa yang gua tunggu. Biar gua saja yang tahu. Apa yang gua tunggu ni sangat berat.

Ujian. Gua teringat lagi kata Dr Fadzilah Kamsah. Setiap manusia akan menerima ujian. Something wrong kalau seseorang itu tidak menerima ujian. Ya betul, something wrong kalau kita tak terima ujiankan.

Dan Allah Maha Adil dan Maha Penyayang, ujian2 yang diberiNya adalah mengikut kemampuan masing-masing insyaAllah.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”

– Surah AlBaqarah : Ayat 286

Serta hadith ini pada gua memberi semangat yang sangat gua perlukan.

“Apabila Allah kasihkan seseorang, Allah mengenakan dengan suatu ujian sehingga Allah mendengar rengekan permintaan yang bersungguh-sungguh.”

(Dari Musnad Firdaus oleh Dailami)

Dalam hidup kita kena banyak bersabar. Sabar itu adalah sifat hamba Allah..

Yup, sabar. Sebab setiap manusia pasti akan menerima ujian. Kita tidak dijadikan di muka bumi ini untuk bersenang-senang. Gua suka dengar kata Dr Fadzilah kamsah yang menimbulkan persoalan ini," dalam dunia ni dah sesak dengan manusia. Tetapi kenapa Allah jadikan kita? Adakah nak menambah sesak lagi kat dunia?"

Menarikkan persoalan ni...

Ahad, 8 Ogos 2010

Usia dan jantina buat terbatas ke?

Ogos 08, 2010

Lu orang nampak ini gambar?

Apa lu orang pikir? gua gatal suka tengok body pompuan macam ni?Otak lu. Gua cuma nak tunjuk pada mereka-mereka yang cakap dirinya dah tak boleh bersukan. Lebih-lebih lagi gurl yang dah mula berumur.

Jantan pun lebih kurang. Masa terluang dibiarkan saja untu melengkau atas katil. Kalau boleh ahad tu, di gunakan sebaik mungkin oleh mereka untuk melengkau di atas katil. Itulah yang di namakan pemalas nak mampus.

Nanti bila umur baru masuk 40 sibuk datang hospital, sakit jantung la, kencing manis la, darah tinggi la. Makan macam anak jin. Bersukan jauh sekali.

Kita sebenarnya boleh pilih untuk hidup sihat. Kenapa kita pilih untuk mati cepat akibat pemalas?

Pada gua, sukan dapat jadikan kita manusia yang berkeyakinan tinggi. Buat apa pun confident. Kawan pun ramai.

So pada yang perasa dah tua, tidak kire lelaki atau pun wanita jangan stop bersukan. Memang betul kita mungkin tak mampu wakil negara untuk sukan. Tapi apa salahnya kita bersukan untuk kebaikan diri sendiri.

Kalau sibuk di jadikan alasan,tidur tu masih dikira sibuk ke?

Jumaat, 6 Ogos 2010

Sport is over?

Ogos 06, 2010
Sukan..tahun ni memang gua gile bersukan. Kalau gua review balik posting gua kat blog, memang banyak story pasal sukan.

Gua pun tak tahu la kenapa tahun ni gua boleh jadi aktif yang teramat sangat dengan sukan. So gua saja nak usha balik kenangan gua dengan sukan.

Inilah tournement yang gua rasa terakhir untuk tahun 2010 ni. Tarik tali peringkat Kementerian Kewangan. Gua dapat johan.

Acara tarik tali peringkat sukan perbendaharaan Malaysia. Team gua masa ni cuma dapat no 2. Tapi kira puas hatila sebab dapat masuk final.

Team bola treasury. Gua agak terperanjat sebab gua telah dipilih untuk mewakili jabatan gua dalam bola sepak. Maklumla, gua dah lama tak main. Skill pun dah pudar. Tapi ok la.

Pengalaman sentiasa membantu. Game ni hanya peringkat kumpulan saja pencapaiannya.

Ini kenangan masa tournemnt tarik tali mewakili masjid bandar baru puchong. Kalau tak silap gua, ni adalah game tarik tali pertama untuk gua dalam tahun ni.

Champ juga gua masa ni.

Ini pula kenangan masa masuk tournemnt rentap futsal kosmo. Gua rasa 1st time masuk tournement futsal yang terbesar. Bayangkan la, hampir 70000 team main. Team gua? haus di peringkat kumpulan je masa ni.

Ok la, dapat pengalaman juga.

Ini kenangan masa pertandingan Mr fitnest. Gua rasa ni paling best. Walaupun kalah, gua rasa puas hati. Sebab, dah bertahun gua main gym, tapi ni adalah tournement 1st gua masuk yang melibatkan gym. So gua rasa gua akan masuk lagi game2 yang macam ni tahun depan.

Serius, best dan seronok dengan sukan. Rasanya macam tak puas lagi. Memandangkan bulan ramadhan dah nak dekat ni, so no more for tournemnt lagi. Lepas raya gua dah sibuk nak buat persiapan untuk kawen pula.

Sebab tu gua letak full stop awal-awal sekarang. Tahun depan, gua akan kembali lagi. Maybe lebih banyak lagi tournement yang gua akan masuk.

Maybe orang ingat gua akan stop training. Sorry, gua tak akan stop. Bulan puasa pun gua pergi gym. Macam mana training gua masa puasa nanti, gua akan story masa puasa punya posting.

Rabu, 4 Ogos 2010

The arrivals-4

Ogos 04, 2010
video


Baru-baru ni sibuk gua dengar pasal lambang setan kat Man United. Memang kat lambang Man United tu ada setan. So macam mana?

Jangan ingat Man utd je yang berlambangkan setan, majoriti kelab bola sepak yang terkemuka kat dunia ni, semuanya mempunyai unsur-unsur setan. Chelsea ke, liverpool ke semuanya ada. Pepandai la nak lu orang naj judge.
Seingat gua la, gua pernah terbaca kat dalam sokernet.blogspot. Menurut pembacaan gua, Pope laknatullah dari Vatican telah mengharamkan penggunaan atau sebarang pemakaian jersey portsmouth. Pope tu kata sebab ada lambang yang berunsurkan Islamic.

Kita macam mana? dok diam sambil memkakkan telinga. Nampaknya gua akan mencabut poster Man utd yang tertampal kat bilik gua tu.

Saksikan clip arrival ni. Pasti lu ada info menarik untuk lu orang tersentap!

Gua kena mencongak ni. Pasal tak lama lagi banyak kenduri kahwen kena pergi . Maklum la, budak sekolah pun dah boleh kahwen.......kan?