Ahad, 30 Januari 2011

Penat

Januari 30, 2011

Gua pelik, kenapa raya cina mesti depa bagi buah limau.

Limau ni bagi ong ke? Masuk ni dah dekat lima kotak gua makan buah limau. Perut gua pula asyik bunyi lagu  kerocong untung ana je pula tu. Cuba la dorang bagi, epal ke, nenas ke, durian ke, baru le vareity kan..kan...kan?

Teringat gua dulu, naik basikal kerja naga. " Acik, cepat ada naga!"

Lu orang heran ke? Ingat kampung gua tak ada naga ke? Ala, naga yang masa raya cine tu. Yang depa dok main gendang-gendang, pastu letupkan mercun bagai nak rak tu. Tak pernah tengok ke?

Dari dulu gua pikir, dorang yang main naga ni ada belajar kungfu cakar penunduk naga ke yang macam dalam komik anak-anak wira keluaran tony wong tu?

Tahun ni gua nak letak tanglung la kat depan rumah mak gua.

(penat beb, baru pas pindah rumah)

Jumaat, 28 Januari 2011

Makin kuat makan

Januari 28, 2011

Properity bege ayam sedap tak?

Gua rasa , dia punya lada hitam tu cam pahit sikit la. Macam bunga cengkih pulak. Nasihat dari gua, jangan amalkan makanan fast food, kenapa? Senang je jawapannya, nanti badan jadi gemuk. Penyakit banyak datang.

Gua pelik, kenapa gua dah semakin kuat makan. Masa timbang, berat gua masih maintain lagi. Ok tanpa segan silu, berat gua adalah 87kg. Beratkan. Pada gua ok la. Sebab berat ideal gua adalah 84kg.

Memang gua kata nak diet, tapi masalahnya gua cuma tak makan nasi. Yang lain gua belasah. Ayo, macam mana ni.  Silap hari bulan bulat balik badan gua ni. Nasib baik gua dah beli bar untuk chin up. Boleh la gua exercise sikit kat rumah. Rumah baru gua pun dekat dengan gym. Okla, kira tak putus la minat gua ni.

Pagi ni, gua masuk lambat sikit. Maklum la, hantar nono jap.

Member gua tanya," apasal ko lambat cabut zul?"

:-lama tak dengar kempen tolak barangan yahudi kan (Mc D pun termasuk).

Selasa, 25 Januari 2011

Patut la

Januari 25, 2011

Dulu masa bujang, kalau ajak member gua yang dah berfamily, mesti banyak je alasan. Kalau berjanji dengan dorang, anggap je la lu orang sedang berlatih untuk ujian kesabaran.

Sekarang ni gua pula macam tu. Tadi janji nak main futsal. Tapi trak pergi. Maklumlah, tengahari tadi gua pergi gym, petang trainning tarik tali. Mana larat beb. Rehat kena ada. Gua pergi tarik tali pun sebab nono tak ada. Bukan gua takut dia, tapi gua rasa sayang sangat nak tinggalkan dia sorang-sorang.

Masa bujang banyak masa gua hangout dengan kawan-kawan. Tapi sekarang ni gua rasa family 1st. Apa-apa gua buat mesti pasal family.

Rasa boring siut nono tak ada ni. Baru 2 hari dia pergi kursus, gua dah tak senang duduk. Tak apa, esok dia balik.

Actually hari ni adalah hari anniversary kami genap sebulan...

Isnin, 24 Januari 2011

Sekali sekali jenguk

Januari 24, 2011

Nampaknya gua macam dah kurang masa untuk blogging. Nak buat blogwalking pun dah jarang-jarang dah.

Beb, pagi tadi hot fm ada story pasal blog. Depa kate, berblog boleh beri income sekurangnya 12k. Sekurang-kurangnya tau, bukan sebanyak-banyaknya.

Camna boleh dapat macam tu? Pakai nuffnang? Setakat ni duit dalm nuffnang gua baru mencapai rm4.25 sen. Kalau beli nasi lauk kuah kari tabur dengan ayam goreng drumstick campur teh o beng, tak lepas bai...Camne lu orang boleh kaya dengan nuffnang ek?

Share sikit.

Hari ni nono pergi kursus..Ayo..tido sorang le jawabnya..

(Member gua tanya, terrornya gua sekali lafaz masa nikah, apa petuanya? Gambar kat atas tu membongkar segalanya, baca skrip je beb...!)

Jumaat, 21 Januari 2011

The brokband!

Januari 21, 2011

Hari tu before kahwin gua tukar broadband maxis.

Lepas tu terminate kontrak brodband maxis yang lama. Sebab yang baru tu, di promote dekat gua, caj bulanan rm 48. Kira ok la berbanding yang lepas cajnya rm 68.

Masa termintae tu , gua tanya la. Tak kene bayar apa2 ke? Satff maxis tu kate tak kena. Pasal gua dah amik kontrak maxis baru. Kalau terminate je tak buat kontrak baru, kena bayar rm 200. So gua pun setuju. Lepas gua tukar kontrak broadband, gua pergi la tukar kontrak line maxis gua. Before ni gua guna family plan, nak tak nak wajib bayar rm 80. Pastu gua tukar la yang murah punya. Kira kena bayar sebulan rm 40 je campur bil sub line.

Tapi hari ni line gua kena block. Gua check bill, jumlah kena bayar, hampir mencecah rm 700. rm 300 je dari broadband. Yang lain semua caj yang kena kat line telpon gua.

Apa kejadahnya ni maxis ni. Nak kencing gua pun agak2 la. Kata tak kene caj bila tukar kontrak. Pastu jumlah call gua baru 19o lebih je. Yang sampai nak 400 tu pehal plak.

Hadoi..saja cari pasal la.

Jangan bagi gua bertukar jadi hijau!

Rabu, 19 Januari 2011

Khurafat

Januari 19, 2011
Yes, gua baru tengok cerita Khurafat kelmarin.

Gua tak nak sinop citer tu ataupun memberi ulasan. Lu orang pergi tengok sendiri. Cuma gua dapat somethin dari cerita tu yang gua rasa ada kaitan dengan gua.

Lu orang tengok gambar gua kat atas. Ya, gua dengan keris berdiri. Keris tu keris abah gua. Itu cuma salah satu dari sepuluh keris abah. Gambar ni gua ambil masa raya tahun lepas. Pasal keris berdiri, keris tu berdiri of coures dengan kuasa ya Allah. Keris tu actually memang berdiri. Cuma tak la boleh terbang. Dan gua percaya kesepuluh keris abah gua boleh berdiri.

Setiap keris tu, ada nama tersendiri dan gua panggil berpenunggu.

Back to story filem khurafat. Dalam filem tu syamsul telang membuka mata gua. Satu moralnya adalah perkara khurafat adalah haram di sisi Islam. Kerana ia ada hubung kait dengan syirik.

Rujuk pada ustaz untuk istilah syirik, cuma gua boleh bagi tau yang syirik adalah dosa yang tidak di ampun oleh Allah kerana mempersekutukan Allah dengan benda lain. Selebihnya lu orang minta ustaz terang lebih lanjut.

Khurafat ni kalau cakap dengan budak muda, mesti dorang cakap," itu amalan orang dulu, zaman sekarang mana ada."

Sorry to say, kita umat islam wajib percaya perkara ghaib.

Gua terfikir, keris-keris tu dengan khurafat. Untuk apa semua keris tu? boleh ke di simpan. Memang ada hujah mengatakan, semua itu adalah kuasa Allah, dan segala kekuatan yang 'jika' ada pada keris itu semuanya adalah dari Allah. Tapi amalan mandi keris tu untuk apa? Bukankah kita ini sendiri di lindungi Allah jika kita menuruti perintahnya dan menjauhi larangannya? Untuk apa lagi keris-keris dan tangkal-tangkal tu?  Tak percaya Allah? Nauzubillah..

Itu yang bermain di minda gua. Banyak persoalan. Sebab sejak abah sakit, acik selalu kata abah selalu sangat di ganggu oleh makhluk halus. Datang dari mana, wallahualam. Allah maha mengetahui.

Ilmu Allah adalah sangat luas, kita minta pada Allah. Insya Allah akan dapat.

Pasal keris abah, gua rasa gua dah buat perkara yang sepatutnya. Apa yang gua dah buat biarlah gua rahsiakan. Tapi insya Allah gua lakukan yang terbaik di jalan yang terbaik.

Satu pesan gua, nak belajar ilmu hitam ke putih ke apa saja ke, boleh tapi jika lari dari hukum agama jangan di amalkan. Cukup sekadar untuk pengetahuan.

Selasa, 18 Januari 2011

Sendat

Januari 18, 2011

Apa yang sendat?

Sendat selalunya di kaitkan dengan ketat. Bila pakat baju ketat, mesti perkataan sendat pun menyusul. Contohnya macam ni," awek tu pakai baju ketat la, nampak sendat."

Tapi gua bukan nak tulis pasal baju yang ketat. Pasal jadual gua nampak macam dah mula ketat.

Gua di panggil lagi untuk turut serta team tug of war MOF. Semalam kelab khazanah telah menghantar peonnya merangkap kapten pasukan gua. " Beb, surat dah keluar. Petang esok turun trainning. Kita ada game hari wilayah ni. Game kat Dataran Merdeka," macam tu la bunyinya dari zamri peon yang merangkap kapten pasukan gua.

Wah, ada ke masa gua ni.

Gua dah susun dah. Pagi kerja, tengah hari pergi gym. Pastu masuk kerja balik. Petang ambil nono, pastu pergi trainning. Malam gua lepak dengan nono. Ok kot. Cuma gua takut gua yang tak tahan nanti.

Tak apa. gua cuba dulu.

:-semalam gua tengok citer khurafat

Jumaat, 14 Januari 2011

Betul la beb

Januari 14, 2011

Baru gua tau kenapa orang komplen pasal azan yang kes kat pantai dalam tu.

Tadi masa gua pergi solat jumaat, gua memang ngantuk tahap gaban. Bak kata orang, iblis bergayut-gayut kat bulu mata gua ni. Siap setan tu letak selimut bagi gua tidur.

Tapi, bila khatib baca khutbah tu dengan nada yang lantang dan kuat, mata gua terus cerah. Walau ngantuk tapi terus cerah beb.  Sampai kesudah habis solat jumaat pun cerah.Agaknya setan-setan yang bergayut kat bulu mata gua yang tak lentik ni terbakar dengan dakwah khatib tu.

Sama la dengan azan, setan akan kepanasan bila dengar azan kuat-kuat. Sebab tu kalau takut atau di ganggu syaitan, azan la kuat. Pasti lari iblis tu.

Iblis dan syaitan akan panas bila dakwah atau seruan agama di laungkan. Tapi macam mana pula orang yang macam cacing kepanasa bila dengar azan je dia marah, bila di ajak solat je dia tak nak dan marah, malah ada yang cakap ," aku tak sembahyang!."

Macam mana beb, kita ni kena selalu fikir, apa akan jadi pada kita lepas kita hembus nafas yang terakhir, apa nasib kita lepas mati. Yang tunggu kita adalah pembalasan dari Allah. Bukan tunggu nasib untuk jelmaan yang akan datang beb.

Gua setuju azan itu di laungkan kuat-kuat, sedangkan yang bukan Islam boleh terjaga, tak akan yang islam tak boleh bangun dari tidur?


:-gua cari gambar jin, nak tempek. Seram pula gua tengok. Gambar jin kazama pun jadi le.

Rabu, 12 Januari 2011

Patah tumbuh hilang berganti

Januari 12, 2011
Apa yang hilang berganti?

Handphone la, lu orang jangan fikir macam-macam. Masa hari kerja kahwin gua kat Melaka hari tu, gua punya handphone nokia E66 telah terjelepuk terjerumus plup! dalam longkang.



Kejadian tu berlaku masa gua nak adjust gua punya banner perkahwinan. Gua pakai baju melayu masa tu. Masa gua adjust banner tu gua lupa yang gua letak handphone tu kat poket belah atas. Tengah gua terbongkok2 adjust banner gua tu, handphone tu pun melorot masuk ke longkang. Gua agak tercengang masa tu, macam tak percaya je gua punya handphone diresapi oleh air longkang yang jernih tu.

Semalam gua dan bini gua pi la cari handphone, agak lama gak gua riki handphone. Akhirnya gua rasa cukup la sekadar nokia c3. Memang teringin dan mampu untuk beli yang bajetnya seribu ke atas, Tapi fikir balik baik gua beli, peti ais ke, tv ke, mesin basuh ke. Lagi berbaloi.


Setakat ni gua pakai, ok la. Cuma jari gua yang besau benau untuk menenyeh keypad tu.

Masa umpama dinar emas

Januari 12, 2011


Semakin hari gua rasa makin tak cukup masa.

Lumrah ke? Ah...ke gua yang banyak kerja. Since gua masuk office ni, gua asyik rasa macam tak dapat buat macam-macam. Barang rumah pun tak nyempat-nyempat nak pergi beli. Nak usha prabot dengan barang letrik. Gua ingat buat masa sekarang ni, beli mana yang perlu je. Maklumlah, gua bukannya millioneir, cukup untuk sesuap dua orang punya mulut.

Gua kesian kat abah gua. Dah jauh dengan dia ni, macam mana la dengan dia. Ibu gua cakap, abah akan discharge dari hospital jumaat ni. Sape la yang nak angkat dia masuk dan keluar kereta. Bila fikir pasal abah, gua mesti rasa sebak. Nak cerita pasal apa dia buat gua, gua rasa kalau gua bagi selaut wang emas pun belum tentu dapat bayar harga pengorbanan dia kat gua.

Nono wife gua, sayang gila gua kat dia. Hajat di hati nak bawa pi honeymoon kat sabah. Tapi terpaksa tunda ke bulan 4 di atas sebab yang tertentu.

Nasib minggu lepas sempat gua bawa dia jalan-jalan pi genting. Dapat juga gua rehat berdua dengan dia.

Sayang gila gua dekat nono. Gua memang sangat beruntung dapat wife macam dia. Sangat memahami gua. Ya la, dengan situasi family gua menghadapi masalah pasal abah gua. Dia sentiasa bertolak ansur.

Pada gua nono dah tak perlu risau, di akhirat nanti dia akan tergolong dalam golongan isteri soleha. Sebab itu restu dan doa gua untuknya.

-:tertarik tengok dinar emas negeri kelantan..

Isnin, 10 Januari 2011

Kehidupan lepas kawen

Januari 10, 2011
Orang asyik tanya gua, macam mana kehidupan lepas kahwin?

Macam mana ek, ok and best sangat. Kenapa best, lu orang kahwin baru lu orang tahu. Cuma lately, masa gua agak terhad. Banyak ke sana ke sini. Bizi sikit la. Sekarang ni masa tu amat berharga bagi gua. Sebab tu gua dah jarang gila blogging. Nak jenjalan singgah kat blog orang pun tak dan.

Hari ni gua pergi melaka. Ziarah abah gua. Gua tengok abah gua ada improvement. Anggota yang lumpuh tu dah mula boleh gerak, gua rasa insyaallah dalam sebulan dua ni, sihat la hendaknya.

Oh yeah, secara tak sedar sekarang ni gua dah ada dua bapa yang sah. Satu abah gua, satu lagi my father in law. Since gua ni baru lagi dengan dia, gua pun berperangai la malu2 kucing. Actually gua dengan abah gua pun jarang juga bersembang, gua lagi selalu lepak dengan ibu. Same la dengan mom in law gua. Gua rasa gua lagi banyak bersembang dengan dia. Tapi memang macam tu la lumrah, anak laki lebih manja dengan ibunya.

Back to story lepas kahwen, gua rasa gua macam nak boroi sikit la. Camne ek?

 
Let me introduce, this my father in law.. beb, ni bukan kitorang posing, bini gua yang tercapture gambar ni dengan kreatif. Dia kate nak jadi kamera gurl, ok la. Cam ada bakat..

Rabu, 5 Januari 2011

Alhamdulillah..selesai segalanya

Januari 05, 2011

Rasa sangat terharu bila segala yang gua rancang jadi kenyataan, segala yang gua doa di makbulkan. Tuhan itu maha penyayang kan?

Majlis di Melaka selesai dengan sempurna seperti majlis di terengganu. Segala yang di rancang jadi kenyataan. Cuma plan untuk bawa abahku  ke majlis Melaka saja tidak kesampaian. Kerana abahku mengalami sesak nafas.

Ops, aku tidak menggunakan kata ganti gua untuk diriku di sini...(lupa agaknya)

Ramai yang perasan, aku mengalirkan air mata ketika di hari persandinganku di Melaka. Ya, memang benar. Aku rasa amat terharu dengan majlis itu. Bermula dengan persembahan silat, aku amat terharu dengan persembahan silat dari abangku sendiri. Ya la, dulu aku silat time dia kahwin. Kali ni dia pula yang silat. Rasa macam mimpi.

Melangkah di bawah walk way yang gempak tu, aku hampir menitiskan air mata, bila berjabat salam dengan sahabat-sahabat ku . Tak sangka mereka semua datang. Terima kasih aku ucapkan pada mereka. Inysaallah, lu orang kawen gua mesti datang.

Lepas kompang di palu, serta merta lagu always be there di mainkan. Aku rasa amat terharu ketika lirik Allahuakbar berkumandang. Rasanya tanpa kasih sayang Allah, aku tak mampu untuk ini semua. Besar sungguh kuasa Mu ya Allah.

Rasanya terlalu banyak ingin aku ceritakan tentang hari perkahwinan ku. Namun terasa macam panjang sangat pula. Tak mengapa la, aku simpan ia jadi kenangan.

Alhamdulillah segalanya selesai.

Okey, ni aku selitkan sikit gambar-gambar masa di majlis persandingan ku di Melaka. Ni semua gambar dari kakak aku punya kamera. Gambar dari kameramen upahan masih belum siap lagi.

Pelamin ku. Serius, tema ni ilhamnya dari mimpi aku.

 Masa mula berarak masuk dalam dewan.

Angah silat, sebelum angah ada lagi tiga orang pesilat. Semuanya caya-caya aku rasa. Macam nak silat sekali pun ada juga. Sebak gila aku rasa masa angah buka bunga Sendeng.
Melangkah ke pelamin
Mungkin ini bukti yang aku sebak masa berarak ke pelamin. Rasa amat terharu sampai hampir menitiskan air mata jantan.
Bersanding atas pelamin

Lepas majlis di dewan, aku dan juga isteriku bersama ibu dan ayah mertuaku bergegas ke hospital jasin. Ya dengan berpakian pengantin. Bayangkan la semua yang kat hospital tu pandang semacam. Mana pernah pengantin bersanding dalam hospital.

Tujuannya hanya satu, ingin berjumpa dengan abahku yang masih terlantar di hospital. Aku nampak abah hampir mengalirkan air matanya ketika melihat aku berjalan ke arahnya berpakaian begitu. Seumur hidup aku, tak pernah melihat abahku menitiskan air mata. Pada aku my father is a hero. 

Tapi hari itu aku melihat air matanya....
Inilah gambar aku berbaju pengantin bersama abah. Pada aku tiada gambar yang lebih cantik dari gambar ini. Ini la punca yang menyebabkan aku terlalu sebak di hari persandingan ku.

Benar, dalam dunia ni ada orang yang terima ujian lebih berat dari kami. Namun pada aku, ini adalah terlalu berat buat keluarga kami. Setiap ahli keluarga aku bagai di panah petir perasaannya melihat abah terlantar di atas katil. Kami terlalu mengharap  Allah memakbulkan doa kami untuk abah sembuh kembali.

Kadang-kadang aku terfikir yang aku dan keluarga aku masih belum bersedia untuk menerima ujian sebegini berat.

Pada tetamu yang hadir, sanak saudara, sahabat-sahabat , aku ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi menghadiri majlis persandingan ku yang tak seberapa.

Buat keluargaku yang bertungkus lumus untuk jayakan majlis ini, aku ucapkan terlalu banyak terima kasih. Tanpa mereka mustahil ini semua terjadi. Terutama sekali buat ibuku Jariah bt Said. Dia adalah wanita yang terhebat pernah aku jumpa. Walaupun dalam keadaan hati yang sedih, walau dalam keadaan susah tanpa abah, tapi ibu tetap bekerja keras untuk majlis ini.Terima kasih ibu..

Buat keluarga baruku , terima kasih kerana sudi terima diriku untuk menjadi ahli keluarga. Jika ada salah dan silapku, tegurla aku. Terima kasih sangat aku ucapkan sebab beri aku peluang untuk menumpang kasih.

Fuh, agak sadist juga entry kali ni. Boleh la ye, aku pun lama tak posting kat blog. So tu yang aku tulis panjang sikit. Lately ni aku tak sempat nak blogwalking. Maklum la, korang pun pahamkan, aku baru kahwin. Banyak benda tak setel dan perlu di setelkan.

Dah, makin banyak pula mengarut. Gua chow dulu, doakan gua bahagia sehingga akhir hayat.

Sabtu, 1 Januari 2011

sticky post-walimatul urus

Januari 01, 2011

Gua jemput lu orang semua datang kenduri Majlis perkahwinan gua di Melaka. Tarikhnya 1-1-2011. Click kat gambar kad tu.( ni 1st time gua buat entry melekat)