Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2016

Orang Tegur , Endah tak endah sahaja

Ulama' memberi perumpamaan.

Ada seekor katak yg nampak nelayan sedang memancing.

Jadi katak itu pun masuk kedalam air dan ingin berjumpa ikan.

Katak itu tegur ikan yg sedang memakan umpan nelayan itu.

Katak itu beritahu pada ikan. "jangan makan cacing ni, sebenarnya ini perangkap, kalau kau makan juga, kau akan di tangkap, perut kau akan di belah, kulit kau akan dibakar atas api.

Mereka akn makan makan kau (sebabnya katak ini tahu keadaan di atas darat )".

Tapi ikan ini tak ambil endah teguran si katak dan bila sahaja ikan itu makan umpan itu, ikan itu di sentap dan ditarik naik keatas, ikan itu terkejut, dia nampak apa yang dikatakan oleh katak sebenar adalah benar.

Dia yakin yg dia akan di bakar, kulitnya akan disiat, perutnya akan dibelah.

Ikan itu sangat menyesal. Tapi, tak ada dah peluang untuk kembali dalam air.

Ulama' beritahu.
Keadaan sama pada kita manusia, bila ada orang beritahu kepada kita keadaan kita nanti, padang masyhar, balasan neraka, balasan syurg…

Pray4Rohingya

Kalau kata bukan selalu untuk menyertai program soliditari ini, maka itu aku bohong. Memang tidak pernah sekali aku pergi ke program tersebut.

Namun semalam, ia cuma kebetulan sahaja dan memang niat aku untuk lepak bersama anak-anak di masjid besi. Anak-anak aku memang suka main-main di sana. Rupanya semalam ada program Pray 4Rohingya. Ahli panel yang di tampilkan menarik perhatian aku. Ia seperti tertera di poster yang aku upkan di atas. Bukan senang nak tengok dua parti besar iaitu PAS dan UMNO berada disatu pentas. Atas sebab mereka berada di satu pentas, maka aku mengheret anak aku ke kancah forum tersebut.

Aku amat tertarik dengan Ketua Pemuda PAS. Analogi dan hujah yang di pakai , sangat bernas. Betul katanya, saudara seislam kita di rohingya kita sedang teruk disiksa, namun kita yang seislam dengan mereka sedang sibuk leka dengan hiburan. Dan antara point yang paling penting, kita perlu jaga nikmat agama di negara kita. Ya, nikmat agama. Nikmat yang orang kita seolah tidak dia…

Bahaya suka post gambar kat media sosial

5 Sebab Jangan Kerap 'Post' Gambar Bayi Di Media Sosial. Awas Penyakit 'Ain (Mata Jahat)!
❗❗❗❗❗❗❗❗❗
Kita memang biasa kongsi gambar bayi dalam sosial media sama ada di facebook atau instagram. Sebenarnya rasa seronok dan bahagia bila dapat tunjuk pada semua kawan-kawan tentang kehadiran bayi dalam hidup kita.
Tetapi tahukah anda sebenarnya perbuatan berkongsi gambar bayi terutama yang baru lahir ke laman sosial boleh mengundang bahaya kepada kebahagiaan yang dikecapi. Rupanya ada sebab mengapa orang tua-tua tak benarkan kita menunjukkan gambar anak yang baru lahir kepada tatapan umum. 
Dibimbangi akan memakan diri kerana ada mata jahat yang sedang memerhati. Itulah penyakit 'ain.
1. Apakah penyakit 'ain?
Penyakit 'ain adalah penyakit yang disebabkan oleh pengaruh buruk pandangan mata, iaitu pandangan mata yang disertai rasa takjub atau iri dan dengki terhadap apa yang dilihatnya. Rasulullah s.a.w bersabda: "Jika salah seorang dari kalian melihat sesuatu y…

Mimpi ngeri?

Untuk pengetahuan anda, syaitan bukan sahaja mempengaruhi hati manusia tetapi juga mimpi yang dialami oleh manusia. Rasulullah Sallallahu‘alaihi wasallam menjelaskan:
ﺍﻟﺮُّﺅْﻳَﺎ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺔُ ﻣِﻦْ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺍﻟْﺤُﻠُﻢُ ﻣِﻦْ ﺍﻟﺸَّﻴْﻄَﺎﻥِ ﻓَﺈِﺫَﺍ ﺣَﻠَﻢَ ﺃَﺣَﺪُﻛُﻢْ ﺣُﻠُﻤًﺎ ﻳَﺨَﺎﻓُﻪُ
ﻓَﻠْﻴَﺒْﺼُﻖْ ﻋَﻦْ ﻳَﺴَﺎﺭِﻩِ ﻭَﻟْﻴَﺘَﻌَﻮَّﺫْ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻣِﻦْ ﺷَﺮِّﻫَﺎ ﻓَﺈِﻧَّﻬَﺎ ﻻَ ﺗَﻀُﺮُّﻩُ .
Mimpi yang baik adalah dari Allah manakala mimpi yang buruk adalah dari syaitan.Maka apabila seseorang kalian mengalami mimpi buruk yang menakutkannya,hendaklah dia meludah ke arah kirinya dan minta perlindungan dari Allah dari keburukannya kerana setelah itu ia (mimpi tersebut) tidak akan mengakibatkan apa-apa kemudarata 
Rasulullah s.a.w. mengajar kita agar berlindung kepada Allah apabila didatangi mimpi-mimpi yang menakutkan, dengan menyebut a’uzubillah, ayat 3 Qul dan sebagainya, kemudian meludah ke bahagian kiri dengan 3 kali ludah, yang ringan (anda jangan ludah betul-betul pulak ok! sekadar memadai dengan isyar…

Agak terleka sebelum ini

Naskah teragung di sisi rasullullah
(Perkongsian dr Tanyalah ustz: ustz asraff ayob)
7 tips utk menghargai Al Quran
(1)bca Al Quran dgn niat kita berhdpn dgn kitab yg Allah pelihara..mohon agr Allah turut pelihara kita yg membacanya
(2)bca Al Quran dgn niat ia kitab yg penuh dgn Nur (cahaya n petunjuk dr Allah)..mohon agr Allah terus memberi Hidayah pd kita
(3)bca Al Quran dgn cuba hayati ia sbg kitab yg pnuh rahmat..hari ni aku dpt bca Al Quran ats rahmat Allah..mohon Allah pandang kita dan ahli keluarga kita  dgn pandangan rahmat
4) bca al Quran dgn menyedari bhw ia kitab penyembuh..mohon Allah sembuhkan penyakit hati..mana mungkin seseorg yg penuh dgn penyakit hati merasa lazat saat membaca Al Quran
5)bca al Quran dgn mempercayai ia kitab yg pnuh dgn formula kejayaan..mohon Allah tambahkn ilmu dgn membca Al Quran
6) bca Al Quran dgn niat utk dpt petunjuk..mohon Allah beri petunjuk utk jd hamba yg lbh baik..
7)bca Al Quran dgn niat al quran dpt bimbing kita utk beramal..Al Quran a…

Thanks for 2016

Tak Terasa Tahun *2016* , beberapa hari Lagi Dah Nak Pergi meninggalkan kita
Akan menjelang tahun baru *2017*
 *Buat  anak dan Keluarga* :
Kamulah Yang Terpenting Dalam Hidup Saya 
 *Buat Yang Tersayang* :
Saya Minta Maaf Kalau Saya Ada Menyakitkan Hati Kamu 
 *Buat Teman2* :
Maaf Ya Kalau Saya Ada  buat Silap & Salah,  Sengaja atauTak Disengajakan 
 *Buat Sahabat* :
Jangan Lupakan Saya dlm doamu , Bila Suatu Masa Nanti Kita Terpisah 
 *Buat Yang Tak Sependapat @sekepala * :
Maaf Bila Selama Ini Saya Selalu Salah Dimata Kamu 
 *Buat Yang Sayang Pada Saya* :
Saya Juga Sayang Pada Kamu 
 *Buat Yang Tak Kenal Dengan saya:*
Terima Kasih Sebab Setia Save Saya  Dekat Contact anda... 
*Terima Kasih Semua Sebab Sudi  Hadir Dalam Hidup Saya*   Yang Menjadikan Tahun 2016 Saya Sebuah Coretan Hidup Yang Lebih Bermakna... 
Harap tahun 2017 menjadi lebih indah buat kita. Dan semoga Allah swt Merahmati  Kita selalu ☺ ameeen ya Rabbalalamin.
Sabda Rasululla…

Rindu pada rasulullah s.a.w

Selepas wafat nya Saidina Rasulullah , Saidina Bilal bin Rabah telah meminta izin dari khalifah Saidina Abu Bakar untuk meninggalkan Madinah . Saidina Abu bakar telah memberi izin kepada Saidina Bilal untuk meninggalkan Madinah.Sebelum meninggalkan madinah di tatapi nya buat kali terakhir kota madinah di mana satu masa dulu dia dan Saidina Rasulullah berkongsi suka dan duka.Saidina Bilal menetap bersama keluarga nya di Syria,sungguh sukar bagi Saidina Bilal untuk melupakan kenangan bersama Saidina Rasulullah .Sekian lama nya Bilal menetap di syria .Satu hari Saidina Rasulullah muncul di dalam mimpinya " wahai Bilal keras sungguh hati mu,kenapa engkau tidak menziarahi aku". Lantas Saidina Bilal terjaga dari tidur nya dengan deraian air mata,sehingga seluruh keluarga nya terbangun.Saidina Bilal menceritakan kepada ahli keluarga nya apa yg terjadi, ahli keluarga nya menyuruh Saidina Bilal menziarahi makam Saidina Rasulullah.Semasa Saidina Bilal dalam perjalanan menuju madinah, …

Pay as YOU wish

Cun tak gym ni?

Memang teruja yang amat sangat bila tengok pelan lantai gym ni. Gym UFC punya ni. Tapi aku minat dengan aturannya. Serba serbi lengkap. Dari kadio, weight, martial Arts. Terbaik.

Kalau aku cutomernya, first mesti aku akan kata gym ni yurannya mahal. Yup memang mahal. Dan gym ni tidak ada di Malaysia. Aku memasang niat nak buat gym macam ni. Tapi gym tu tidak mahal. Tapi bukan percuma. Bayar-tetap kena bayar. Cuma harganya adalah, bayar ikut korang.

Apa tu? Gila ke?

Yup pay as You wish. Tiada minimum caj. Terpulang pada customer or pelawat yang datang. Orang mesti cakap, macam mana nak maintain?

Dalam negara kita, ada banyak gymnasium. Dari yang mahal, sampai ke murah. Dari yang komersial, hingga ke awam. Penggemar juga ramai. Sangat ramai, ini menunnjukkan rakyat Malaysia sangat sedar akan pentingnya kesihatan. Sangat baik itu semua. Pada pendapat aku, kepuasaan sihat perlu ada dan dimaksimakan.

Sihat. Semua orang nak sihat, namun untuk apa. Sihat-sihat saja ke? Sekad…

Huruf Muqataah

3.Tiga Huruf
Huruf Alif Lam Mim
a. permulaan Surah Al-Baqarah ( 2:1)
b. permulaan Surah Ali Imran ( 3:1)
c. permulaan Surah Al-'Ankabut ( 29:1)
d. permulaan Surah Al-Rom ( 30:1)
e. permulaan Surah Luqman ( 31:1)
f. permulaan Surah Al-Sajdah ( 32:1 )

Huruf Alif Lam Ro
a. permulaan Surah Yunus ( 10:1)
b. permulaan Surah Hud ( 11:1)
c. permulaan Surah Yusuf ( 12:1)
d. permulaan Surah Ibrahim ( 14:1)
e. permulaan Surah Al-Hijr ( 15:1)

Huruf Tho Sin Mim
a. permulaan Surah Asy-Syu'ara' ( 26:1)
b. permulaan Surah Al-Qasas ( 28:1)
'Huruf 'Ain Sin Qaf' - iaitu permulaan Surah Asy-Syura ( 42:2)

4.Empat Huruf
Huruf Alif Lam Mim Sod - iaitu permulaan Surah Al-A’raf ( 7:1 )
Huruf Alif Lam Mim Ro - iaitu permulaan Surah Ar-Ra'd ( 13:1 )

5.Lima Huruf
Huruf Kaf Ha Ya ‘Ain Sod - iaitu permulaan Surah Maryam ( 19:1 )

Azam untuk penuhinya dalam hidup

7 Sunnah Hebat

🌝 Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

🌝 Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin dekat dengan Allah.

🌝 Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat Qursi.

🌝 Ketiga:
Jangan tinggalkan Masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun lan…