Doa senjata mukmin


Fitrah manusia, mengharap dan memerlukan. Kepada siapa yang mahu ditagihnya. Andai ditagih pada manusia juga, apa lah sangat yang boleh diberikan. Maha pencipta lah tempat yang layak untuk dirayu. Dia faham kita. Tapi kita yang seoalah-olah lupa pada dia.

Aku?

Macam tulah. Bila susah baru ingat Allah. Terasa betul air mata ini lama sangat tidak mengalir kerana menginsafi diri sendiri. Makin banyak Allah uji, makin aku ke arah bisikan syaitan. Apa nak buat, kadang-kadang jiwa ini buntu. Selalu sangat aku merasakan diri ini tidak layak seperti dipandang. Dan aku rasa rimas dalam kelemasan itu.

Ya Allah, kau beri aku banyak nikmat. Namun aku sering melupakan-Mu. Dan dalam aku melupakan-Mu, kau sedarkan aku dengan rahmat. Tapi dalam menikmati rahmat-Mu itu, rupanya aku kembali lalai.

للَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Ertinya: ”Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau,Engkau yang menciptakanku, sedang aku adalah hamba-Mu dan aku diatas ikatan janji -Mu dan akan menjalankannya dengan semampuku, aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku dan aku mengakui dosaku pada-Mu, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni segala dosa kecuali Engkau” 

(HR. Bukhari no. 6306)
Mr feckry

yang terpuji fikiran ku

Catat Ulasan

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Terbaru Lebih lama

Popular Items

Band Rimba Bara

Filem susuk

Silat Pengantin