Menulis Bukan Kerna Nama

Sabtu, 2 Januari 2010

Facebook Bahaya ke?



Sudah banyak kali aku dengar cakap-cakap yang kata " eh facebook tu bahaya la, eh facebook tu CIA punya la," dan macam-macam lagi.

Adakah bahaya berfacebook? Kalau di ikutkan dalam Facebook punya setting, kita boleh adjust privacy setting. Dan kita boleh halang dari sesiapa yang ingin acces ke profile kita. Selain dari tu kalau kita nak delete account tu bila-bila pun boleh.(tapi aku rasa owner facebook tau macam mana nak tengok juga kalau ada security setting tu. Dah dia yang buat, mesti dia tahu nak godam.)

Privacy reason adalah fakta atau sebab utama cakap-cakap tentang bahanya facebook. Aku baru layari youtube dan tengok video how to delete your account on facebook. Ia anjuran CNN.

Kenapa kita nak delete pula?

Mungkin fakta yang mengatakan segala maklumat serta gambar yang kita upload telah di simpan oleh agen CIA. (Kalau lu PM ke, Sultan la lain la cerita nak cuak, ni setakat rakyat biasa). Benar fakta yang mengatakan CIA merupakan tuan punya Facebook. Kerana ini cara paling mudah untuk mereka memantau people in the world. Segala pergerakan facebook members semua mereka tahu (itupun selagi members gatal nak type dalam fb).

Apa lagi fakta yang kata Facebook tu bahaya?

Percaya atau tidak facebook ni menguasai pemikiran kita. Ini di namakan mind control. Buktinya adalah ni, jari ni tak berhenti nak taip komen la, nak main game la dan macam- macam lagi aplikasi nak di click kat facebook.

Memang hilang kebosanan kalau layan. Dan ini di namakan ancaman ketagihan . Kalau boleh memang taknak lepas tangan dari keyboard untuk mengentam segala aplikasi yang syok dalam facebook tu. Kesannya boleh buat kita lalai.

Cerita pasal lalai, banyak benda boleh buat kita lalai. Kalau nak bariskan, sumpah aku tak larat.

Apa bezanya dengan twitter, friendster dan blog?

Aku tak tahu pasal twitter. Aku ada friendster dan aku ada blog.

Antara facebook, friendster dan blog , yang paling kerap aku buka adalah blog dan facebook. Kalau orang luar yangtak ada blog, mungkin dia ada facebook dan friendster. Aku dah buat beberapa survey dan rata-rata dorang lagi kerap access facebook dari segalanya.

Dari sini dah nampak yang facebook tu ada daya tarikan yang sangat kuat.

Aku tak nak komen pasal blog, cuma aku nak cerita pasal facebook je.

Ada pendapat yang kata semuanya sama, cuma tahap keberkesananya saja untuk memperngaruhi orang tu tinggi atau tidak.

Selagi kita menggunakan internet, selagi itu profile kita akan tersebar luas. tidak kira Facebook , friendster atau blog, semuanya sama.

Terpulang pada kita, segalanya berada hujung jari. Dan terpulang juga pada cara bagaimana kita mempergunakannya segala aplikasi ini. Kalau setakat biasa-biasa dan tak melalaikan 'its ok'.

Maklumat kita takla best sangat, lain la kita ni menteri ataupun orang yang punyai pengaruh besar dalam negara. Itu bahaya. Sebab golongan jenis ini sentiasa di pantau pergerakannya. Tambah lagi golongan ini bukan tulis just suka-suka, tapi mempunyai misi tersendiri.

Obama ada fb tak? kalau ada meh aku nak maki dia.
Share:

2 comments:

embun d tengah malam berkata...

aku pun dengar mcm tu jugak..

tapi..jadikan facebook ni tempat cari kwn2 sudah la..hahhaha

Mr feckry berkata...

buat je cam biasa