Langkau ke kandungan utama

Pantau terbalik

Poyo siut gua letak gambar ni

Serban. Orang kata tak pakai serban pun tak apa. Janji solat kita tunaikan. Malah ada yang mengatakan pakai serban ni kolot dan nampak old school. Tak sezaman.

Actually, gua teringat tazkirah imam masjid gua jumaat lepas. Serban adalah sunnah nabi. Orang-orang yang membenci pakaian serban seolah-olah membenci sunnah nabi s.a.w. Sudah tidak mahu pakai, malah di kutuk pula. So, pada yang kat luar tu gua ingat ambil tahu sikit la pasal sunnah.

Gua baca paper kat bilik termenung tadi. Topik menarik perhatian gua adalah jemaah tabligh di pantau polis.

Serius gua tahu tabligh adalah pasukan yang di pandang hina masayarakat. Lu orang tak percaya,? K, pernah tak lu orang dengar artis cun couple dengan tabligh? Kalau lu gurl yang perasan cun and hot nak ke ada balak yang pakai serban and jubah memanjang?

Hahah, tapi bila tanya," apakah ciri2 suami yang anda idamkan?"

Lalu awek-awek akan menjawab," pertama mestilah yang beriman. Yang kedua boleh membimbing ke jalan yang benar.."

Gua comfirm gelak la kalau dengar artis nak lelaki macam tu sedangkan dorang memandang jijik pada lelaki yang mengamalkan sunnah nabi s.a.w. Lu pikir la sendiri.

Long time a go gua pernah layan geng tabligh ni. Masa tu gua baru habis SPM. So meh gua cerita pengalaman gua melayan geng-geng ini. Bro telah bawa gua lepak kat surau kat nilai. Masa tu bro gua dah layan dulu. Gua lepak dengan dorang sehari semalam. Lu orang tahu apa aktiviti dorang?

Pagi, bagun solat jemaah subuh then kalau sempat akan baca yassin. Pastu ada tazkirah subuh. Lepas tazkirah dorang breakfast.

Lepas breakfast, mereka akan pecah pada dua kumpulan. Kumpulan 1 akan pergi rumah ke rumah untuk ajak pergi surau. Kumpulan ke dua mengaji ilmu agama di surau.

Sebelah petang pun sama je jadual dia. Tapi cuaknya kalau kena bagi tazkirah. Apa lu nak cakap?

Ok gua cerita sikit pasal kumpulan yang pergi rumah ke rumah. Kalau tabligh datang rumah lu orang apa lu orang buat? kebanyakan akan memilih untuk tak buka pintu. Tambah, rumah student. Student ni kalau ajak pergi clubing melompat, tapi kalau ajak pergi surau macam baru mati lepas perang.

Geng yang pergi ke rumah ni di pimpin oleh seorang amir dan penunjuk jalan. Dan yang lain kat belakang tu semua kerjanya berzikir. Dahsyat tau kerja ni. Gua pernah pergi satu rumah tu, dan kitorang pernah kena maki dan hina oleh tuan rumah. So lu orang bayangkan Nabi s.a.w berdakwah macam mana? Itu kami belajar.

Sebelah malam , solat jemaah dan kuliah. Itu saja. Cuma mereka akan adakan qiamulail pada sebelah tengah malam.

Gua tak pernah rasa, sehari bersama sunnah nabi.s.aw. Makan, pakai, tidur, aktiviti semua ikut sunnah nabi s.a.w. Gua cuba cari, adakah zikir ke , atau amalan yang lu orang kata tabligh ni macam ayah pin. Seriusly memang tak ada. Ini semua fitnah saja.

Betul lu orang kata, tak semua puak2 ni baik dan tak semuanya yang ikut betul ajaran tabligh ni. Tapi please, memang terbukti puak-puak ini sangat disiplin menjalankan sunnah nabi s.a.w. Lu orang cakap la puak ni jumud ke kotor ke, tak hensem ke tapi mereka tetap menajalan sunnah dengan disiplin.

Kali gua rasa terpanggil nak story pasal ni. Sebab gua tengok remaja, rebelia, dan retua kebanyakannya memandang jijik puak-puak ni. Macam dorang ni terorrist pula.

Comfirm bila baca entry ni ada yang akan terdetik yang gua ni "poyo dan alamak mamat ni islamic sangat la." Tak ada hal. Gua tau gua pun tak baik dan tak perfect, tapi gua doa lu orang akan sentiasa beriman dan gua pun harap lu orang doakan gua.

Wallahualam...

Ulasan

::cdot the dot:: berkata…
aku nak follow ko, tp tak nmpk butang mana2..aku nak komen tp tak nmpk box mana2....mata aku ada prob kot...
Mr feckry berkata…
cdot: bukan lu tengah komen ke?
bidadarihijau berkata…
xpe..biar org kate poyo islamik dr org kate xberagame..huuhuh
Hazzy Ishak berkata…
biarkan mereka dengan anggapan mereka yang penting kita tahu siapa diri kita
Hazzy Ishak berkata…
muka lu macam muka skandal gua, gua tak bleh tgk muka lu lama2
sebab pasti gua akan teringat dia

DEM!!
nolah,..dorang niat baik..
Mr feckry berkata…
bidadari hijau: daam ayat lu tu
Mr feckry berkata…
hazzy: gua tau diri gua..tapi ade ke patut lu tak boleh tengok muka gua pasal scandal lu
Mr feckry berkata…
embun: hope so
Nazatul shima berkata…
hahaha..baik punye..pakai la serban tu walau gi mane2..nnti artis mesti suke..kan nk yg beriman,.:P
Mr feckry berkata…
nazatul:kalau ada..tu boleh masuk malaysian book of record
LotsOfLove-Pearls berkata…
Hi..

Salam kenal..
Tau blog you melalui blog Vee..

*Tidak salah kita mengingatkan sesama. Terpulang kepada individu tersebut samada menerima ke tak..
Hami Asraff berkata…
Assalamualaikum. Wah bagus! Itulah tanggapan segelintir masyarakat. Pakai serban tak cool. Padahal itu sunnah Rasullullah SAW yakni buatnya dapat pahala. :)

Tetarik apa sesuatu. Nama komen anda 'BUAH FIKIRAN'. Dan saya pulak 'BERI BUAH FIKIRAN'. Ada sedikit persamaan di situ.

Sekiranya kelapangan sudilah beri buah fikiran di entri terbaru saya. Terima kasih.
Mr feckry berkata…
hami:terima kasih bagi gua buah berfikir
Vee Lockheart berkata…
yang paling penting ketebalan iman di dalam diri masing2...
=)
Solehah berkata…
bagi saya, tak pandang hina pun dekat orang tabligh. respek ada la..bukan mudah oo..perlukan banyak pengorbanan..nice entry..teruskan kongsi cerita camni..
Mr feckry berkata…
soleha:stuju dengan lu..
hehehe..sokong kata nazatul
Mr feckry berkata…
embun: tak ade maknenyer
amirahsyuhada berkata…
"Lu orang cakap la puak ni jumud ke kotor ke, tak hensem ke tapi mereka tetap menajalan sunnah dengan disiplin."

Tak hensem yang buat aku nak gelak tu.

Kau pernah dengar satu pesan dr nabi kita tak?

"Islam datangnya berdagang, akhirnya pun berdagang"

Orang berdagang ni mereka merantau, merempat, kena maki, camtu jugaklah metafora untuk Islam.

Dan orang yang tegakkan Islam ini adalah asing, orang asing dan dianggap asing, so kuat dengan tak kuat jelah. Tak raami yang kuat, ramai yang rebah, ramai yang terjunam, ramai yang mengkhianati perjuangan mereka sndiri, dan ramai yang berpatah balik..

so adios..
~W..S..R..~ berkata…
Cuba fikir dr sudut lain pulak.. Kalau dulu, pakai serban tak pakai helmet pun tak kene saman.. La nie..??

Ttg tabligh nie tak berani nak sentuh sbb ia melibatkan sentimen keagamaan.. Asal kita sedia maklum mereka nie tiada unsur jenayah @ sesat pun dah cukup baik.. Tak de sapelah pandang hina pada mereka nie.. Respek dgn mereka.. Tinggalkan anak isteri demi menjalankan tggjawab sebagai khalifah Allah.. cuma, segelintir drpd kita yg tak mahu terima cara mereka mengimarahkan Rumah Allah s.w.t.. Nak tunggu kita sbg penduduk setempat singgah masjid/surau? jgn haraplah.. tak kan adanya.. kalau ada pun bulan puasa jer lah.. iyer tak..?? mengaku cepat..!!
Mr feckry berkata…
Amirah: tak pernah dengar pun
Mr feckry berkata…
wsr: sekarang ni susah nak cari ahlul sufa'...juz like ur father
b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata…
bagus jika kita medekati sunah ni..
buat yang kita termampu dulu
Aus MeLankoLik berkata…
bro , aku pun x perfect .
tapi ape kau buat , semoga dirahmati selalu la . insyaallah .
Mr feckry berkata…
brutal:janji istiqamah
Mr feckry berkata…
Aus:terima kasih..gua ni kureng je
annfrendly berkata…
ingatkan gambar ustaz mana tadi.. hihiikk..
suke lelaki yg sedarhana dalam segalaaspek... tak terlalu exstream

Catatan popular daripada blog ini

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…