Menulis Bukan Kerna Nama

Rabu, 2 Mac 2011

Nampak tak gua dah matang


Gua pelik sikit la. Sikit je. Tak tahu la lu orang ada rasa pelik ke tidak.

Lately ni gua suka sikit baca perkembangan kat arab tu. Gaduh sana-gaduh sini, demo sana demo sini. Dulu mesir, sekarang Libya, Oman, Turnisia pasni tah ape negara pula yang nak begelojak.

Masa nak rakyat Mesir demo soh Mubarak turun, US bukan main bangkang. Hak demokrasi tercalar la, berkeras suruh Mubarak pertahankan demokrasi la. Ni time Gadaffi kat LIbya, bukan main pula dia suruh Gadaffi tu turun takhta . Pastu siap boleh hantar kapa perang letak kat tepi pantai Libya.

Macam ada muslihat je ni.

Gua rasa la US punya perancangan macam ni. Mula-mula depa hasut rakyat . Burukkan Gaddafi, cakap la gadaffi ni macam-macam, contohnya kencing berdiri la, berak lap pakai tisu la atau lain-lain. Senjata hasutan yang US guna adalah media. Biasa la beb, US kan memang terror buat fitnah-fitnah macam ni. Pastu US ni pergila kecoh kat negara lain, Gadaffi ni jahat la, itu la, ini la..macam-macam lagi yang buruk.

So bila rakyat percaya, dunia percaya, maka tersenyum lebau le mangkok hayun jahanam think tanker yang dari US. Senang la dorang nak jatuhkan Gadaffi. Tabur lagi minyak kat api kemarahan rakyat.


Satu lagi ek, haritu paper kate, Gaddaffi bom kan rakyat. Pastu paper cakap, yang kene bom tu adalah pengkalan senjata. Eh , bodoh sangat ke Gadaffi nak suruh tenteranya sendiri bomkan senjata sendiri. Apa motif gadaffi kalau dia nak buat macam tu. Tak logikkan. Ke.............? US senyap-senyap menyamar bagi arahan suruh bom pengkalan tentera? ataupun ada jet pejuang yang di cat macam jet tentera LIBya tapi hakikatnya adalah kepunyaan US tu pergi bom pengkalan senjata Libya? Kan-kan...?

Kes ni gua rasa sama je dengan kes Afghanistan dulu, sama beb. US laga sedara mara kat Afghanistan, pastu tengok depa dok syok gaduh , US pun bom kan dua-dua. Mana yang pro US tu, dapat la support senjata dari US.

Nampak tak lu orang? Ke tak nampak? Ke gua mengarut.. ni?

OK la, gua bagi sikit pearl of edu kat lu orang:

Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Hari qiamat tidak akan terjadi sehingga melimpah ruah harta benda dan timbul fitnah (ujian kepada keimanan) dan banyak berlaku 'al-Harj'". Sahabat bertanya, "Apakah al-Hajr itu hai Rasulallah"? Nabi saw. menjawab, "Peperangan demi peperangan demi peperangan".

H.R. Ibnu 

 Fuh...nampak sikit ada kematangan kat entry ni. Nampak macam gua ni dah berumur 26 tahun..eh hari ni gua genap ek umur 26 tahun..?
Share:

0 comments: