Menulis Bukan Kerna Nama

Khamis, 23 Jun 2011

"Dia adalah mentor..kemana saja cd dia ku bawa ke mana-mana.."


Ya aziz, Ya  Jabbar , Ya Muttakbir.....

Hari ni gua rasa bertuah. Sangat bertuah.

Sebelum gua nak post panjang-panjang , gua nak ucap terima kasih yang amat sangat pada CC gua sebab beri gua peluang untuk pergi kursus hari ni. Memang semua ni takdir Allah. Tapi Allah beri petunjuk melalui CC gua.

Kursus ape ni?

Beb, kursus ni penceramah dia Dr Fadzilah Kamsah. Orang lain memang tak heran. Orang lain mesti cakap ek eleh...tapi pada gua, gua rasa sangat beruntung. Sangat beruntung beb. Selama ni gua selalu kagum dan hangguk2 bila dengar cd motivasi die. Kali ni Allah jumpakan gua dengan dia face to face.

Alhamdulillah.

Ok stop pasal tu. Meh gua share salah satu ilmu yang gua dapat dari Dr Fadzilah Kamsah ni.

Syukur....ada hadis yang mengatakan ' barang sesiapa yang tidak bersyukur maka tunggu azab Allah, tetapi barang siapa yang bersyukur , Allah akan beri lebih dan lebih.'

Macam mana kita nak tahu kita ni bersyukur punya orang? Ini KPI syukur.

Sentiasa ucapkan terima kasih pada semua orang. Hadith riwayat ar-Tarmizi ada mengatakan ' barangsiapa yang tidak berterima kasih sesama manusia, bermakna dia tidak bersyukur.

Sentiasa berdoa. Ya kita kena sentiasa doakan untuk diri, keluarga, majikan , rakan  dan masyarakat kita sekali. Agaknya bila kali terakhir kita doakan untuk mereka-mereka ini. Dari situ kita dah bleh cek tahap syukur kita tadi.

Doa kawan pada kawan makbul selagi ianya tidak di hebahkan.

Bermaaf-maafan.

Maafkan semua orang sebelum tidur. Dan minta pada Allah supaya semua orang maafkan kita. Ini paling susah nak buat. Sebab time tu kan ke ngantuk tak hingat.  Bila agaknya kali terakhir kita maafkan orang yang tidor sebelah kita? Dari situ kita nilai di mana tahap syukur di hati kita.

Dan yang paling gua rasa bertuah, dia ajar doa ini pada gua dan semua peserta kursus lain.



Mungkin pada lu orang ini adalah perkara biasa. Ala, ape la sangat doa ni.Cari kat internet pon boleh dapat. Tapi pada gua sangat bermakna kalau seseorang ulama' itu mengajar kita dengan menyebut, "saya mengijazahkan ini pada anda..'
Keberkatan itu penting..walaupun ini hanya sepotong doa...tapi doalah senjata bagi orang mukmin.

Beb, gua bukan ape beb. Gua bukan nak jadi ustaz...gua bukan nak jadi ulama' cuma nak cari macam mana caranya nak masuk syurga..

Itu saja. Mana tahu mungkin hari ini hari terakhir gua menyedut nafas...kita kan boleh mati bila-bila saja...tapi apa yang kita boleh bawa untuk jamin kita akan masuk syurga...

Ini yang gua nak sangat cari....
Share:

3 comments:

enyheartsdiamond berkata...

mulai hari ini, saya maafkan semua orang yang pernah menyakitkan hati saya :')

enyheartsdiamond berkata...

thx 4 sharing :)

AcikTanpaNama berkata...

dulu aku bagi 20sen tak cakap time kasih pon