Header Ads

Diet? Kerana Allah? Pernah Ke?



Diet, untuk apa? Lemak di badan dah banyak? Rasa macam dah ada double chin? Naik tangga sudah mula mengah?

Pendek kata diet fizikal dah mula di tarik kembali keupayaan dan kesegarannya.

Lepas syawal ini, adalam musim orang berdiet. Sebab , masa raya makan terlalu banyak. Seolah-olah membalas dendam. Bila badan rasa berat, perut mula ke depan, baru perasan, " ah makan banyak aku ni. Masa ramdhan hari tu slim dah."

Yup, masa ramadhan. Perut kempis. Badan slim. Kadang-kadang kita waktu bulan ramadhan kita hampir tak sedar yang badan dah slim. Masa tu kita sibuk dengan ibadah malam dan ibadah siang. Sibuk dengan quran dan tazkirah. Tup- tup orang tegur, " nampak slim la kau ni ." Allah bagi slim tanpa kita sedar. Masa tu tak fikir pun , apa kaedah terbaik untuk turunkan berat badan. Sedar-sedar saja dah kurus.

Hari ini bagaimana?

Tercari-cari kaedah terbaik untuk kurus? makanan tambahan untuk turunkan berat badan? Cuba refresh balik ibrah ramadhan. Formula kurus ada di sana.

Sebenarnya, bila kita leka dengan kelazatan ibadah , kita akan lupa dengan kelazatan makanan. Mungkin makan hanya untuk sekadar tenaga. Takut, tidak boleh fokus untuk ibadah, jadi kita berhati-hati untuk makan dengan semberono. Cuba kita flashback balik masa kita beriya-iya nak cari lailatul Qadr. Masa buka, kita makan pun pilih yang kurang lemak. Kalau lemak, nanti masa terawih takut mengantuk. Kuantiti makanan pun tidak diambil banyak. Dengan harapan kita boleh buat solat sunat banyak. Air pun tidak minum, sebab risau nanti bila kita bertadarus Quran , suara dapat dikeluarkan dengan merdu.

Beza dengan selepas syawalkan. Lepas syawal kita berdiet untuk nampak cantik sahaja. Berusaha keras bagai nak gila. Namun hasilnya kadang-kadang zero.

Jadi berdietlah dengan kaedah ibadah. Kita dah buat masa ramadhan. Insya-Allah kita mampu untuk bawa ibrah ramadhan di bulan-bulan lain.

Makan kabohidrat untuk sekadar dapat tenaga, supaya dapat buat solat dengan tenang.

Pilih makanan yang kurang lemak dan minyak, supaya badan sentiasa cergas untuk solat.

Kurangkan gula dan ais dalam minuman, supaya suara tidak serak bila melantunkan suara ketika memabaca Al-quran.

Sedar atau pun tidak, kaedah diet inilah yang ahli bina badan gunakan untuk solidkan otot-otot dibadan mereka. Cuma targetnya mungkin lain.

Apa lagi? Mari jadi ahli bina badan dan bina rohani!

Tiada ulasan