Langkau ke kandungan utama

Blogger pengecut?


Gua tanya lu orang, tapi jawab betul2 tau.

Kenapa lu orang bloging? Pernah ada orang cakap dekat telinga gua, Blogger ni sebenarnya hidup dalam dunia mereka sendiri. Berangan sorang-sorang pastu tulis entry. Tak ada kawan untuk berbual secara face 2 face, tiada keberanian menyatakan sesuatu secara terbuka dan syok sendiri.

Lu orang rasa macam mana? Ada betul ka?
Lain orang lain pendapat. Kalau tanya gua, kenapa gua tulis blog? Tentunya jawapan gua, gua suka menulis. Menulis sambil sharing. Sebab mulut kita ni kadang-kadang tebatas untuk bercakap.

Cuma gua tak berapa setuju dengan blogger yang private kan blognya. Baik dia tulis kat diary, pastu simpan dalam bantal. Jangan bagi orang baca. Gua rasa rugi la jalau private. Berani tulis berani tanggung. Jangan jadi pengecut.

Gua teringat satu ceramah yang gua pernah dengar," nak jadi orang yang cemerlang perlu ada diary dan menulis diary. Tak kira , apa yang dia buat, dia nak buat atau angan-angan. Kerana melalui kajian dan survey yang telah di buat, hanya 3% orang cemerlang tu tak ada diary."

Blog tu diary ke?

Tapi gua masih terngiang-ngiang orang cakap kat lubang telinga gua ," blogger tu semua bodoh! sebab tulis mengikut perasaan."

Lantak la, iqra' adalah wahyu pertama yang turun. Sudah cukup membuktikan yang menulis dan membaca adalah suruhan Allah.

Ulasan

biarkn jer dia nk private..saper yg nk private tu ko ckp jer silakan..karya dia mahal barangkali..
Mr feckry berkata…
embun: ah baik takya ade blog
Hazzy Ishak berkata…
yup yup
kengkonon nak buat online diary gitu

bro, point pertama mcm kena kat aku la. Sebab aku memang kurang kawan rapat yang boleh share semua benda. Blog ni macam medium aku luahkan perasaan gitu

kalau ada yang perasan adalah kalau takde, nak wat cmne. Syok sendiri sudahhhh
ayut berkata…
woi, each of us have our own reason memblog okay, dan some of us have to be very selective about the reader of the blog. With blogging you create your own identity. Kau tak kena blackmail lagi, bolehla kutuk orang yang private kan blog. Kau tak jumpa hackers yang obsess dengan blog kau dan guna every detail of your online particular to blackmail you as a person. PLEASE RESPECT OTHER PEOPLE CHOICE,ok. Anggap je kau masih bernasib baik..
Mr feckry berkata…
hazzy:hoho, cari kawan, jadi kawan, cari kawan jadi kawan.
Mr feckry berkata…
ayut: aik macam terase je
farhana berkata…
Blogging untk ekspresikan diri...
n sbb suka menaip =)
enyheartsdiamond berkata…
eny buat blog atas gesaan kawan baik..tehehehe.. dulu kami share 3 org 1 blog..skrg..mereka meninggalkan eny utk blog ini :)
annfrendly berkata…
mungkin dia nak share gan org yg tertentu aje..
hahahahhDoi.


yg kata bl0gger tu b0d0h tu mmg @#$%^&*( la agagagag :)))


sempit!
::cdot the dot:: berkata…
gua tulis blog sbb gua rasa gua kena luah semua..supaya gua tak nyanyuk bila umur gua baru cecah 35 nti..lu hengat klu gua cerita ngan apek kat umah tuh, dia paham??? gua rasa nak menopous jek bila gua karang ayat simpati, dia plak bole terjah gua tnya "cik b ckp apa ni, isyy kami tak phm la....skrg lu phm perasaan gua kenapa gua ada blog...
ElyaElmo berkata…
ha3...pendapat elya..blog bukan diari...blog ialah satu tempat kiter nk berkongsi cerita , pengalaman dan idea...ha3...
kalau nk cerita degn kawan2 kte, kadang mereke tak paham, so kiter bercerita dgn kwn2 di alam maya..ecehhh!!~
Nazatul shima berkata…
erm..depends la kat org tu..if selesa nk luah pasaan dalam blog,tu hak derang..if juz saje2 nk wat blog pon, hak derang gk..hehe..
soffya cik bulan berkata…
huhu...
jgn marah.tu hak dia..tp geram juga kan..


apapun, kita lah jgn termasuk dlm golongan blogger yg bodoh...

bgku, prinsip hidup ni mudah shj...kalau kita hormat org, org hormat kita..so, apa pun kita nak buat dgn blog kita, dn org nk buat dgn blog org, be positif..jgn saling menghentam


kamu suka, baca,tk suka..leave it.jadi pedulikan kata2 mereka, yg blogger itu bodoh...:)


pndapatku shj...:)
b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata…
sokong n3 ni boleh kot
Mr feckry berkata…
farhana:ekpresi?
Mr feckry berkata…
eny:3 orang satu blog? lagi best blog ni kita punya kan
Mr feckry berkata…
ann:mungkin la
Mr feckry berkata…
miss lolly: gua sokong lu
Mr feckry berkata…
cdot: gua gak simpati dengan lu..gua harap lu hepy
Mr feckry berkata…
elya: just for fun la ek
Mr feckry berkata…
soffiya: kata2 semangat tu
Mr feckry berkata…
brtual: gua pun sokong lu
aku zaty berkata…
setiap blogger ade sebab tersendiri kalau mereka nak private kan blog..
kite hormat je keputusan tu suda la..
private kan blog xbermaksud pengecut..
Mr feckry berkata…
aku zaty:keputusan pada mereka
soffya cik bulan berkata…
ye..utk semangat kita semua...:)
ardinihumaira berkata…
dni berblog sebab dni suka membebel.. tapi tadr tempat nak membebel.. potpet pot pettt pottt petttt hah kan dah terbebel kat sini. kihkih

ye... menulis salah satu cara untuk meningkatkan daya ingatan.. ari dok main game, baik menulis... pastu baca blog orang.. membaca boleh menguatkan daya ingatan... lambat nyanyuk.. InsyaAllah

Catatan popular daripada blog ini

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…