Syawal sudah berhujung


Syukur, tahun ni Allah beri kesempatan untuk puasa 6 hari di bulan syawal. Tahun ini aku mengambil pendekatan untuk tidak tergesa-gesa untuk menghabiskan puasa 6 ini secara sekali gus. Memangdangkan memang trend gomen, open office yang sana sini, bila hari tu ade open house maka keesokan harinya aku akan puasa.

Belasah puas-puas, kemudian cuci balik perut. Rasa macam sebulan syawal aku puasa. Alhamdulillah selesai,

Namun, aku agak perasan sesuatu.

Tahap ibadah aku dah macam menurun grafnya. Bulan puasa bukan main pulun, tapi raya rasa lemau dan malas. Huhu, bahaya ni. Setiap kali teringat perkara ni, mesti akan berazam untuk perbaik tahap ibadah. Tapi , kandas juga akirnya.

Come on, teruskan semangat, jangan macam ni. Lawan hawa nafsu, lawan hasutan iblis. Semangat berdakwah perlu terus dipertingkatkan. Jangan biarkan menurun sahaja. Kena bawa semangat ramadhan untuk bulan-bulan yang bukan puasa ni. Ya Allah, istiqomahkan lah diri ini untuk berdiri kukuh di jalan dakwah. Jangan biarkan diri ini terbiar lemas dengan dengan esakan nafsu dan iblis.

Suatu paling ketara adalah bacaan quranku.

Seperti ada yang terkurang bila aku membaca Al-quran. Masa ramadhan  aku baca quran seoalah berbual dengan seorang sahabat. Tapi hari ini, aku seperti hilang akan perasaan itu.

Kenapa ni...Aku takut akan hilang semangat. Mungkin sebab ini , orang rindukan ramadhan. Sebab masa tu, ibadah jadi manis. Bila ramadhan hilang, kengkadang ibadah boleh jatuh dengan rasa keterpaksaan.




Mr feckry

yang terpuji fikiran ku

Catat Ulasan

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Terbaru Lebih lama

Popular Items

Flasher bodoh!

Takbir raya

Oh mat Ganja