Menulis Bukan Kerna Nama

Rabu, 13 Januari 2010

Lanjutan Diskusi dengan Lynda Peter-2

Lynda Rose Peter 12 January at 13:34
Secara peribadi sy tidak pernah smakan smua org scara menyeluruh, sebab tu sy katakan lain org lain presepsi. Adik-beradik sekalipun rmi yg tidak sma dr segi pendapat dan tafsiran terhadap sesuatu. Sy fhm sensitiviti org melayu, tetapi kebanyakan mereka yg kuat berckp pasal agama adalah mereka yg sbnarnya lebih teruk dpd diri sy sndri. Bbrp org melayu pmpuan n lelaki pernah berckp tentang kesucian, kebaikan dan sebagainya, tutup aurat la, pki tudung la, mcm2. Tp tau tak aku menyampah sngt bila 1 msa smsa dlm bilik locker, pmpuan trsbt buka tudung ade pla lovebite bnyk kat leher. Padahal die tu tak kawin lg. Pas2 yg lelaki pn same jg, mentang2 aku dngr je nasihat die..bole pla ajak jumpe kat taman petang2. tak ke aku takut org cm2, aku ckp dgn lelaki tu, oh pegi jumpe kat taman gelap2 pas2 buat maksiat! ini kes2 yg tak baik, kes2 yg baik lg bnyk.. sbb tu sy tak pernah smakan org. Sy sudah 9 thn lebih d semenanjung, mcm2 org telah sy temui, tp syukur sbb sy boleh berinteraksi dgn mereka dan tiada masalah. Semasa belajar d UKM sy tinggal serumah dgn 5 org muslim selama 3 thun. Aku nak gtau, mereka merupakan muslim terbaik pernah sy jumpe. Smpi skg pn, kmi masih berhubung dan kmi memang btl2 mcm adik-beradik. Hormat dan ambil berat antara kmi bnar2 membuatkan hubungan kmi sngt baik. Aku rsa kalo nk cri isteri soleha memang 5 org ni la paling sesuai. Dorg tak pernah tinggal sembahyang, tak pernah dedah aurat. Bila dorg penat, sy akan kejutkan jk smpi wktu smbyang. Sama la jg dgn sy, smpi msa utk ke church, dorg akan kejutkan sy jk masih tdur. Tau tak sy sayangkan mereka smpi sy tak mkn bnda haram sepanjang sy tinggal dgn mereka. kalo dgn kwn2 kristian makan kat kdai cina pn, sy akn order nasi aym je. Hal ni sy x pernah ckp dgn sesiapa sblm ni, tp seriously sy memang sayang mereka. Mereka menghormati sy sehingakan sy sngup mengikuti apa jg yg mereka buat termasuk puasa, kmi bngun sma2, masak sma2, buka puasa n sungkai sama2. Mereka x pernah memberikan pengajaran tentang islam kpd sy, tp dgn melihat sikap mereka yg benar2 tulen pada sy, pernah tergerak utk mengikuti mereka. Sejak sekolah rendah sy bnyk mendngr tentang islam dpd guru2 termsuk al-arqam. tp dgn mendengar shj hati sy x pernah tergerak, hnya melihat perbuatan dan sikap ssorg itu yg boleh mengerakkan hati sy. Dan itulah yg pernah terjadi sbnarnya. Tp myb takde jodoh kot sbb tu sy masih dgn amalan skg. Dlm kluarga sy tiada halangan dalam beragama, mungkin org tua sy sudah lebih terbuka dan mereka mengatakan bhw, lebih baik ada pegangan tak kira agama apa pn yg pnting beragama, tiada agama yg mengajar kejahatan. Dlm kluarga sy seorg adalah muslim, kmi tiada masalah. Tp mungkin d Sabah & Swak hal spt ini x sensitif langsung. berlainan dgn org melayu, soal agama merupakan isu sensitif d sini. Soal ajaran agama kristian, sy bukanlah yg arif sngt dlm agama. Jk ada perubahan dlm bible sy x brani berckp kerana sy sndri x tahu kesahihannya. Sy hnya melihat perbuatan org dan akan bercakap tentang sikap mereka dan bukan mengaitkan agama mereka semata2. Ramai yg tidak beragama tp baik perbuatannya, ada pla yg beragama tp buruk perbuatnnya.. sbb tu sy lebih selesa begini, sy bukanya alim dlm agama sy, tp ckupla dgn tidak berbuat jht, tidak memburuk2kan agama lain, tidak mencuri, cari rezeki cara halal, tolong org.... sy tak nak aktif sngt dlm agama, krna akan lebih besar cobaan dan dugaan Tuhan, Tambahan lg agama kristian terlalu bnyk cabang2nya dan tafsiran pn berbeza2, ada cabang kristian yg lebih besar peraturannya berbanding Islam, myb Zul pernah dngr agama kristian yg mengharamkan babi, alkohol, rokok, ikan, sotong,udang,kerang dan sbgnya.. agama2 spt itu memang wujud, salah satu penganutnya adalah marsha AF. Sbb tu sy lebih selesa begini. Sy dgn hidup dan cara sy sndri, org lain dgn hidup dan cra dorg sndri..
Mohd Zul Fikri 12 January at 15:46
Salam sejahtera Linda,

Benar apa yang dikatakan. Tidak semua manusia yang berpakaian dan lagak seolah orang yang alim dan warak itu baik, dan tidak semua orang yang tidak menutup aurat itu mempunyai perangai yang buruk. Fenomena ini terjadi kerana mereka tidak menghayati gaya hidup islam yang sebenar . Mereka mungkin terpengaruh dan terlepas pandang dengan hukum hakam agama.Saya puji sikap linda yang amat bertolenransi di dalam hubungan sesama manusia. Benar, kata-kata tidak dapat membuktikan apa-apa. Hanya prilaku dan tindakan seseorang itu saja yang membuktikan bagaimana hatinya. Linda, sebagai seorang manusia kita perlu panduan hidup yang lengkap. Saya tidak kata yang saya ini lengkap. Tetapi pegangan saya (ajaran Islam) adalah lengkap.
Buktinya adalah di dalam al-Quran ada menyebut

”Pada hari ini telah Ku(Allah) sempurnakan untuk kamu agama-mu, dan telah Ku cukupkan kepadamu ni’mat Ku,dan telah ku redhai islam itu agama bagi-mu.”
Surah al-Maidah ayat 3

Manusia dan agama tidak dapat di pisahkan. Cuma yang membezakan adalah samada manusia berjaya pencarian agama yang benar atau tewas di dalam usaha pencariannya di sebebkan faktor-faktor yang melingkumi kehidupan. Tanpa agama manusia akan sentiasa di dalam keadaan rugi.Islam merupakan agama yang sempurna. Bagi orang Islam yang menghayati ajaran Islam, semakin bertambah keimanan mereka kepada Allah jika mereka mendalami ajaran Islam. Seperti kata linda,

”sy tak nak aktif sngt dlm agama, krna akan lebih besar cobaan dan dugaan Tuhan, Tambahan lg agama kristian terlalu bnyk cabang2nya dan tafsiran pn berbeza2, ada cabang kristian yg lebih besar peraturannya berbanding Islam”

Penghayatan Islam adalah lebih kepada mencari keredhaan Allah. Saya percaya ajaran kristian yang sebenar ada menyebut tentang kehidupan selepas kematian. Kemanakah kita akan pergi selepas mati?Ajaran Islam adalah cukup di dalam segalanya. Bermula dari kita di lahirkan, hingga kita mati dan kehidupan selepas kematian. Allah hanya mengakui Agama Islam. Buktinya seperti

”Sesungguhnya agama (yang redhai) di sisi Allah hanyalah Islam”
Surah Ali- Imran ayat 19.

”Dan sesiapa yang mencari selain dari Islam (pegang hidup) maka tidak sekali-kali akan diterima (oleh Allah) daripadanya, dan dia pada hari akhirat akan tergolong dari kalangan orag-orang yang rugi.”
Surah Ali-Imran ayat 85

Linda percaya ALLah itu satu, dan ia tertulis di dalam injil yang sebenar. Di dalam ajaran kristian sebenar ada mengatakan tentang kedatangan Muhammad s.a.w sebagai Nabi ( utusan Allah yang terakhir). Dan di dalam injil yang sebenar ada juga ada menyuruh supaya ahli kitab mengikut ajaran Nabi Muhammad s.a.w.

Ingin saya bertanya, mengapa Linda katakan semakin aktif linda di dalam ajaran kristian semakin banyak dugaannya? Apakah kristian tidak membawa ketenangan kepada penganutnya?. Dan saya harap sangat linda dapat menceritakan tentang Jesus Christ(Nabi Isa a.s) di dalam kontkes kristian. Hopefully Linda dapat berkongsi dengan saya. Thanks sebab sudi discuss dengan saya.
Reply:


Lynda Rose Peter 13 January at 14:08
Dlm agama kristian memang banyak haram halalnya yg sebenarnya. sebab tu sy katakan sy bukanlah org yg terlalu extreme dlm beragama, ckupla dgn tidak berbuat jahat kpd org lain. Terus ternag sy katakan memang ada ketenangan dlm kristian, tp cuma sy sndri yg tidak begitu serious dlm beragama. Zul boleh samakan sy dgn org2 melayu yg hanya bertopengkan islam tp x mengamalkannya. contohnya org islam yg minum arak.. mereka myb mempunyai agama yg benar tp tidak diamalkan, maka lebih berdosala org itu krana mereka tahu minuman itu haram tp tetap diminum. Begitula sy dlm agama kristian, bnyk peraturan yg tidak dpt sy penuhi. tambahan lg dlm kristian tiada pihak yg menjaga tingkah laku umatnya spt Islam, d sini ada pihak syariah yg akan menangkap mereka2 yg buat kesalahan syariah, tp agama kristian tiada badan yg bertugas spt itu. Itulah yg sy maksudkan bahawa lebih baik begini, lebih selesa begini. Tidak terikat kuat dgn mana2 peraturan. Semua persoalan yg zul utarakan tidak layak utk sy menjawab krn sy bukan pakar dan alim dlm agama kristian. Sy berani berckp tentang pengalaman yg pernah sy lalui sahaja melalui sikap dan perbuatan org lain yg sy lihat sndri. Tp walau apa persoalannya, sy x pernah mengangap pkara2 trsbt pnting dan tidak pernah terfikir utk mencari jwbn tentang hal spt itu. Ini pn sy da malas nak menaip, sy nak main game hehe.. terbatas pengunaan FB dlm ofis. Kt rumah je bole berFB tnpa batas..;)
Reply:
Rasanya aku tak tahu nak jawab apa dengan reply dari Lynda Rose Peter ni. Dalam hati ini bercampur baur, adakah patut aku meneruskan diskusi dengannya atau pun tidak. Mungkin adalah lebih baik aku berdiam sambil membetulkan diriku yang masih serba kekurangan ini.

Kepada Lynda Rose Peter, thanks sebab sudi discuss dengan saya. Amat bermakna kerana kesudian anda.

Kepada pengunjung, di harap tidak ada andaian yang sembarangan tentang diskusi kami.
Share: