Langkau ke kandungan utama

Rafiq Uban- ya allah nape ko trunkan dugaan ko camni ke atas ku


Aku mula perasan, kawan-kawan aku selalu mengeluh. Keluh nasib. Mengeluh ni dalam ertikata macam rasa sedih dengan nasib sendiri.

Entry atas ni aku copy dari profile facebook kawan lama aku. Dah jarang sangat aku jumpa budak ni. Mungkin dia dalam kesusahan. Aku rasa aku tak nak tulis panjang lebar. Kepada kawan-kawan aku yang sedang mengeluh dengan nasib, jawapannya adalah gambar di atas.

Memang susah nak mula, maklumlah nak letakkan dahi ke bumi. Jatuh lah maruah kan. Tapi ingat lah kita, kita jatuhkan dahi kita ke bumi untuk Pencipta kita. Bukan untuk yang lain. Cogan kata di atas sangat berguna untuk korang.

Salah seorang member aku pernah cakap," nak buat jahat, buatlah. Tapi solat jangan lupa. Lambat laun solat tu akn menghakis perangai jahat kita."

Aku bukan ustaz, dan entry ni bukan nak tunjuk aku poyo atau pun berlagak baik. Aku pun macam orang lain. Buat jahat, buat dosa. Tapi apa salahnya aku nak share benda ni dengan korang yang usha-usha blog aku.

Lantaklah orang nak cakap " peh berlagak baik la zul ni, poyo sial mamat ni, alah dulu ko pun macam tu juga."

Ya dulu aku macam tu. Tapi sampai bila aku mesti macam tu. Terpulang korang nak cakap apa pun.

(aku tuju khas entry ni pada member-member aku yang asyik mengeluh dengan nasib)



Ulasan

~W..S..R..~ berkata…
Jika tuhan sedang menguji hamba-Nya itu tandanya tuhan sayang & prihatin terhadap kita.. Tuhan tak kan uji sesuatu yang kita tak mampu menghadapinye..
Kita semua same, pernah melakukan kesilapan.. kerane kita adlah hamba Allah s.w.t...
Mr feckry berkata…
Tuhan tak kan uji sesuatu yang kita tak mampu menghadapinye..

betul tu....agree
Langkah Perjuangan berkata…
Sharing is caring..

nice advice

kite diuji sbb kte mmg diuji
kte hmba~
:)

Catatan popular daripada blog ini

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…