Menulis Bukan Kerna Nama

Selasa, 27 Julai 2010

Try to smile

Gua pernah bermimpi. Gua di tangkap oleh sekumpulan yang barisi oleh muka jahat-jahat. Gua di kurung di dalam sebuah bilik yang gua rasakan susunan bilik itu lebih kurang sama dengan bilik gua.

Diikatkan gua di atas sebuah katil. Gua cuba meronta-ronta. Menjerit untuk lepaskan diri. Kalau tak silap gua, di hadapan gua ada seekor ular yng memang nampak sangat berbisa. Gua terpandang ke bawah katil. Gua lihat ada seekor katak yang sangat jijik dan besar. Kalau lu orang nampak katak tu, rupanya memang sangat jijik.

Dengan kekuatan yang gua rasa sangat tak kuat, gua cuba juga menyentap tali yang mengikat gua. Anehnya di dalam mimpi itu gua dapat juga bebas dari ikatan tali tu walaupun gua berada dalam keadaan lemah.

Apa bila tali ikatan gua terlerai, gua meloncat ke arah pintu dan cuba membukanya. Namun gagal, kerana pintu telah di kunci. Dan kalau tak silap ular tadi mengacah-ngacah gua. Memang pucat, takut, semua ada!

Gua berusaha lagi, gua cuba buka pintu itu yang cuma berkuncikan tombol bulat. Gua pulas. Sambil gua pulas gua baca ayat Kursi. Tetap tak boleh. Ular sudah semakin dekat. Jiwa semakin takut.

Tetiba ada bisikan di telinga gua," yakinlah pada Allah."

Gua berdoa sambil membuka tombol pintu itu seraya gua membaca doa dan pohon akan bantuan dari Allah.

Agak berkali juga gua cuba. Namun buntu. Sehinggakan terdetik dalam hati yang mengatakan Allah tidak membantu gua.

Gua bangkit lagi, cuba dan terus cuba. Dalam kepala gua cuma terngiang-ngiang akan suara bisikan yang menyuruh yakin pada Allah. Gua pulas dan hentakkan badan gua sekuat hati. Dan akhirnya pintu itu terbuka. Ular yang cuba mengacah untuk mematuk gua itu tadi pun terkejut macam mana gua boleh buka pintu.

Lepas pintu itu terbuka , gua lari sekuat hati. Sedang gua berlari, gua perasan gua di kejar oleh 2 orang ahli kumpulan yang bermuka jahat itu. Mereka cuba melepaskan sedas tembakan. "Poom."

Gua lompat macam Jet Lee . Gua mengelak. Gua lompat lagi ke sebuah lorong. Gua nampak member gua sedang menaiki basikal BMX. Namanya ajoy.

"Ajoy, tolong aku. Aku kena kejar," kata gua pada ajoy.

"Kau carry aku la, kau berat. Payah aku nak kayuh," sambung ajoy pada gua.

Mimpi tu habis macam tu je. Gua tak tahu apa jadi dengan penjahat tu, dan gua tak tahu mengapa sampai begitu mudah kawan gua selamatkan. Ya la dengan pakai basikal BMX je.

Itula mimpi. Banyak unsur karut. Tapi itulah mimpi. Gua bangun, badan gua berpeluh. Dada gua kuat berdebar. Dalam kepala masih tengiang-ngiang akan bisikan itu.

Bisikan," yakin pada Allah!"

Cerita mimpi ini adalah benar. Dan gua tak rekanya.

Share:

16 comments:

ardinihumaira berkata...

yakinlah pada Allah!


bagus mimpi tu... boleh teguhkan hati untuk yakin pada Allah ;)

Mr feckry berkata...

ardhini:macam ada petunjuk

Tanpa Nama berkata...

at least bermimpi...kalu xbleh tdo lgsung xde mimpi..

Mak Su berkata...

uiyooo, saspen okeh....

Mr feckry berkata...

tanpa nama:tidur je

Mr feckry berkata...

maksu:serius suspen

Syida Shukor berkata...

yakilah pada Allah . suspen gila . takut nak mimipi huu

Mr feckry berkata...

syida:memang suspen

y@n@ M!B berkata...

hebat aa buleh ingt mimpi..sy slalu lupa apa yg sy dh mimpi sbb selalu bila tersedar sambung tido balik..bila bangun mmg kompem lupa aa..hahaha.. =p

Mr feckry berkata...

yana:mau tidaknye, mimpi ngeri tu

ayaa alyy berkata...

sgttt hebat sb boleh ingat semua mimpi niee smpai habes. kalo aya tgh2 je dh lupa :P

Sesumpah berkata...

gua penah mimpi


tapi tak ingat mimpi apa



hakhak!

ayut berkata...

dik, doa moga urusan dipermudahkan, sbb acik pun dapat mimpi yang hampir sama sabtu lepas..

Mr feckry berkata...

aya:tu la..gua pun pleik

Mr feckry berkata...

sesumpah:cuba lu tekan button replay

Mr feckry berkata...

ayut:i will