Langkau ke kandungan utama

Menulis dalam marah


Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

Elakkan menulis blog ketika marah. Nanti asyik keluar perkataan maki hamun je. Kata orang tua ikut hati mati, ikut rasa binasa.

Gua cuba elakkan menulis dalam keadaan marah.

Bulan ramdhan gua cuba cari ketenangan. Nak sucikan diri untuk bersedia berjumpa dengan Allah nanti. Sebelum ramdhan gua merayu pada Allah supaya dia bantu gua di dalam kesulitan. Menangis pun pernah. Dan Allah maha pengasih dan maha penyanyang.

Abang gua, pinjam kereta gua 4 hari sebelum ramadhan, keretanya rosak. Janji nak pulang sehari sebelum ramdhan. Hujung minggu lepas itu, ibu gua call minta permission on behalf of bro gua. Supaya panjangkan tempoh pinjaman hingga ke seminggu lagi.

"Adik beradik kena tolong menolong, hari ni hari dia, mana tahu esok2 hari kau," kata ibu gua.

Gua setuju atas nasihat dan pujuk ibu gua. Hari bersilih ganti. Imam terawih pun dah bertukar2 surah. Juadah buka pun dah bertukar menu, namun gua tetap kena kencing basah bro gua.

Gua sms. Dia merayu lagi. Keta wajanya tukar timing belt, dan kena caj rm2k....? katanya. Pastu call ibu gua pun menyusul dan bermotifkan sama seperti sebelum. Kali ni ayat lagi power.Gua makin rasa cam tak best.

Next wek, raya. Gua ada beli banyak kuih raya. Pastu baju raya, songkok tinggi gua lagi. Camne ek gua nak bawa?

Adakah bro gua terfikir nanti macam mana adiknya nak bawa balik barang ni untuk pulang ke kampung?

Gua nak je pakai baju hitam, tuala key merah ikat kat kepala macam awie, pakai rantai benggle besar2 kat leher ngan tangan, pakai suar jeans hitam dengan boot timberland high cut dan pergi rampas kete gua kat umah dia.

Tapi dalam hati terdetik," bro gua kat serawak. Kete gua akak ipar yang pakai untuk pergi kerja dan hantar bebudak ke sekolah. Kalau gua rampas macam tu, camne die nak buat semua tu?"

Gua fikir lagi," takkan gua nak biarkan keluarga bro gua susah macam tu dan pentingkan diri gua?"

Hati gua berdetik buat kali ketiga," tapi gaya bro gua ni macam nak buat harta je kereta gua. Nak dekat raya dah ni."

Tertekan juga gua dengan perkara ni.

Andai la bro gua terdetik baca blog gua ni , ( walaupun gua rasa dia tak akan baca ) nasihat gua, ibu abah kita dah tua, dorang tak larat nak tengok semua ni. Gua tau lu prob sekarang ni. Banyakkan solat dhuha. Allah tu Maha pemurah dan Maha Penyayang. Allah takkan uji hamba-nya melebihi kemampuan hamba-Nya itu. Buatlah solat dhuha. Walaupun tak ada masa. 2 rakaat je cukup dan istiqamah.

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”


(ayat 2-3 surah al-talaaq)

Satu lagi nasihat gua," PULANGKAN KERETA CEPAT!"

Kelmarin gua mimpi ular. Gua tanya member gua yang dah berumur tu. Jawabnya," kalau perempuan tanda orang nak masuk meminang. Tapi kau ni agaknya nak kena belit ni."

Tak nampak marahkan posting gua ni ? (",

Ulasan

Hazzy Ishak berkata…
kena tuntut cepat tu, nanti balik raya jalan kaki le
y@n@ M!B berkata…
sbr..bln pose kena byk pk positif...

kamu bujang..senang bergerak..akak ipar tu ada anak²..leceh & agak bahye klu nk nek public transport..

moga kamu dpt balasan setimpal dgn apa yg kamu buat..amin ^_^
Mr feckry berkata…
hazzy:gua pun rase macam tu
AyUT berkata…
aku tahu tahap marah kau ni, kalau kau tak tahap marah macam ni kau takkan tulis kat dlam blog. Aku rasa raya kali ni ramai yang bengang dengan dia, terutamanya kau dan aku. Harus diingat, apa2 hal yang berlaku, aku jugak akan jadi pendengar setia radio hot fm kat rumah tu.
Mr feckry berkata…
ayut:memang geram!
BeJeRd In-Da HoUsE berkata…
tu la lu bro...gua rilek2 dpt pinjm kete fie sampei raye pecome...lu tgglkn die sape suroh? mmg rejeki gualah...


moral:rilek ar bro..skng abg lu susah lu tlg..esok luse lu susah sape tau abg lu tanggung
Mr feckry berkata…
bejerd:ape lu cer ni
Mak Su berkata…
maksu bc pun mrh... hoh.... tapi kita tenang, tenang...tak per, moh amik wuduk kasik sejuk
Mr feckry berkata…
maksu:baru buat solat hajat ni
HLiza berkata…
Kekadang marah kena lepaskan..tapi ada gak org yg tak paham2 bahasa..camne..
Mr feckry berkata…
Hliza:ntahle
hamzah ian berkata…
ape kaitan gmbr kete???hahaha
Mr feckry berkata…
pasal gua cerita pasal kete
annfrendly berkata…
laaa.. kesiannya..
dah nak raya dah ni.
memang bagus menolong adik beradik..
tapi kalau sampai tahap menguji kesabaran ni...
ni part yang paling payah nak kaw-tim..

mintak2 lah kete tu dipulangkan kembali..
Anne Boleyn berkata…
bagus lu bro. den salute entry ni mmg langsung tak nmpak marah wlaupun den paham hati lu skang ni tengah menggeledak ni. banyak2 sabar yer bro. :)

moga terbuka pintu hati si abang tu nak pulangkan kete bro. :)
b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata…
macam tak marah je... cari sampai lubang cacing
Syida Shukor berkata…
kadang kadang marah masa tengah buat entry sebab itulah terjadinya entry tak puas hati hee hee

Catatan popular daripada blog ini

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…