Langkau ke kandungan utama

Tuhan kalau nak tarik kejap je

Betul tak tajuk entry gua?

Samada lu orang percaya atau tidak, tu adalah hakikat yang gua hadapi sekarang. Abah gua kena stroke, pada gua dia tak patut kena. Dia bukan orang tua yang lemah. Dia rajin exercise. Seharian tanpa exercise akan buat dia rasa gelisah tak menentu.

Abah gua kena stroke rabu petang. Masa tu dia pergi mengeteh di parit sulong. Biasa la orang kampung, lepas berkebun dorang pergi kena secawan teh di warung.

Selesai makan dan minum di warung dan eramah mesra dia pun beredar. Masa nak start motor kapcainya, imbangan badan sebelah kiri goyah lemah. Dia tak rasa apa-apa. Bagaikan macam ada benda yang menarik dia ke bumi. Akhirnya dia rebah. Begitu mudah saja kan dia jatuh. Jatuh akibat angin ahmar.

Sekarang gua teman dia tidur di hospital. Masuk hari ni adalah hari yang kedua. Di depan gua, dia sedang meronta-ronta untuk bangun. Sebolehnya dia menggunakan satu tangannya itu untuk bangun. Gua cuba bantu, gua tanyakan mahu ke mana. Katanya nak pergi bilik air. Tapi dengan keadaanya mana mampu untuk dia ke bilik air dengan satu kaki saja. Gua tak terdaya untuk papah. Sebab bila stroke, seseorang tu akan menjadi sangat berat. Gua tak mahu menanggung risiko. Takut kalau dia jatuh.

Dia meronta lagi. Katanya mahu minum air oren sebotol. Dia cuba mencapai dengan keadaan seolah mengensotkan badannya, hampir dicapai, sikit lagi, cuma beberapa cm saja lagi. Gua terpaksa jauhkan botol itu. Kalau di minum sebotol air oren itu, akan mendatangkan masalah di bahagian paru-parunya. Gua cuma mampu berikan beberapa titis air oren tu.

Gua faham perasaan kecewanya. Lu orang bayangkan kalau kita di tempat dia, pagi kita sihat. Petang kita sihat, tiba-tiba saja kita lumpuh separuh badan dan tak mampu buat apa-apa. Siapa yang tidak akan kecewa dan gelisah.

Gua lihat dada dia mencungap-cungap lepas dia cuba sedaya upaya menggerakkan badan. Setiap kali dia cuba bangun, gua akan cakap," abah tak boleh bangun, nanti abah jatuh."

Dia tanya kembali," apasal?" gua tak mampu nak jawab.

Jumaat depan gua akan ke terengganu untuk bernikah. Ibu dan abah tak dapat ikut. Lu orang bayangkan, siapa yang tak sedih kalau ibu bapa tak dapat bersama raikan hari ijab kabul. Serius, gua sedih. Gua nak bakal isteri gua mencium tangan ibu dan abah gua lepas kami di ijab kabulkan. Gua mahu abah berada di sebelah gua masa gua mahu di nikahkan. Gua mahu ibu tersenyum lebar ketika selepas gua di nikahkan. Tapi apa kan daya, semuanya sudah ternyata kabur.

Gua cuma bertemankan adik beradik gua dan bapa saudar saja.Tak mengapalah, abah sakit. Terlalu benar akan kata orang,"  nak kahwin, dugannnya terlalu banyak.

Ya Allah, gua redha....

Ulasan

YanaMIB berkata…
sabar beb..mmg besar dugaan ni...nasib kamu anak laki..xperlu wali..sy doakan ur dad cpt sembuh =)
StingRay berkata…
Dekat-dekat nak kawin pulak tu.

Kentalkan hati beb.

Rilek ja.cool.

Doa bagi cepat sembuh.
lassiegewdix berkata…
serius lassie menangis bace entry ni . bersabar lah yek .
Allah sedang menguji kamu ni .
tabah kan hati tawww .
ade hikmah disebalik semua yang terjadi .

Dia tak kan uji kite kalau kite tak mampu .
HonEyBuNNy berkata…
sedih lak baca...sabar la....
Mr feckry berkata…
stingray:thanks
Mr feckry berkata…
lassie:betul tu, gua redha je
Mr feckry berkata…
honey:doakan segalanya berjalan lancar

Catatan popular daripada blog ini

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…