Beb malam ni nuzul Quran le..


Ape tu nuzul quran..

Kalau anak lu tanya cam ne? Nuzul..maknanya turun..kalau tak paham sesuatu yang dari atas ke bawah. Al-Quran pula ?

Kalau tanya gua, agak tercengang juga nak jawab. Ape tah lagi bagi mereka yang tak pernah buka quran. Gua rasa ungkapan jawapan al-quran ni ape boleh lu orang lihat dari jawapan seorang hamba Allah ni. Lebih kurang macam ni jawapannya, Al-quran adalah himpunan. Apa yang terhimpun di dalamnya? Macam2, antaranya ia memperjelaskan soal sains, tauhid, ibadat, jinayat, muammalat. teknologi , masa depan, dan macam-macam lagi tentang segala yang di dunia dan di akhirat. Semua penerangan untuk setiap apa yng dipersoalkan , semuanya  ada jawapa kat Al-quran.

" Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor burung pun yang terbang dengan kedua-dua sayapnya, melainkan mereka umat-umat sperti kamu. Tiada kami tinggalkan seseuatu pun di dalam al-Quran ini, kemudian mereka semuanya akan dihimpun kepada tuhan mereka (untuk di hisab dan menerima balasan)

(AL-an'am ayat 38)

Al-quran adalah rahmat, hidyat, syifa, nur, fuqan dan menjelaskan segalanya pada manusia. Percaya atau tidak manusia hanya akan berjaya jika dia berpandu dengan Al-quran dan sunnah.

Ha tu la serba sedikit penjelasan apa tu Al-quran dan apa tu nuzul. Bulan ramadhan ni dah berbuih mulut ostat2 nasihat kite supaya baca dan fahamkan al-quran. Kang kalau wa citer panjang lagi pasal ni, lu orang ingat wa ni ostat plak .

Just sharing je pasal ni, sebab zaman sekang ade yang masih bertanya, nuzul quran tu ape? Tu yang jadi kes umat islam murtad tu..

Quran pun diorang tak baca, mana nak datang hidyah ALLAH..
Mr feckry

yang terpuji fikiran ku

6 Ulasan

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Terbaru Lebih lama

Popular Items

Abah cakap..

Flasher bodoh!

Takbir raya