Langkau ke kandungan utama

Puasa kat melaka

Hujung minggu, gua balik melaka.

Kalu berpuasa kat melak, mesti wa akan pergi ke Bazar Ramdhan yang dekat dengan pantai peringgit. Siapa yang tahu, mesti takkan  miss untuk pi bazar ramadhan kat sana. Seingat gua la, tu adalah bazar ramadhan yang tertua kat melaka.

Masih mengekalkan muka2 lama yang berniaga kat sana. Juadah pun masih maintain. Pak Cik paling riuh dengan tagline ' lambat tak dapat ' tu pun masih hebat membuat murtabak. Cuma taglinenya sudah mula di curi oleh peniaga-peniaga lain. Kelebihan bazar kat situ yang gua suka la, cara diorang promote makanan diorang tu, siap berlagu2. Kengkadang nak tergelak juga dengar.

Seronok juga jenjalan kat sana sambil berpegangan tangan dengan nono, wife gua ek.

Bila sebut pasal bazar ni, wa teringat satu tazkirah dari Ustaz Faisol, Katanya," mendidik takwa ini adalah dengan cara lapar. Para salafulsolleh dulu tidak pernah memikirkan apa yang nak di makan masa berbuka. "

Gua termenung, camne ek, kalau gua lepas sahur je terus pikir, petang nak buka apa. Dan paling dahsyat sekali, Imam As-Syafie sendiri menghabiskan masa ramadhannya dengan khatam quran sebanyak 2 kali sehari. Hebat betul. Sekali di waktu siang, dan sekali di waktu malam. Makna katanya 60 kali dalam bulan ramadhan. Manakala aidifitri itu pula adalah hari kemenangan bagi mereka yang berjaya mendapat takwa hasil dari amalan di bulan ramadhan, itu lah erti kemenangan.

Itu la serba sedikit intipati tazkirah dari Ustaz Faisol pengerusi Darussyifa' negeri Melaka.

Allahuakbar, semoga lu gua dan kita semua dapat mencari erti takwa yaang sebenar. Gua bukan nak jadi ustaz bila post macam ni, cuma gua nak share je ape yang gua dengar dari tazkirah tu.

Ulasan

YanaMIB berkata…
tazkirah yg baik..aku ni nk khatam quran sebuln sekali pn payah..adeh~ insap jap =.=
bazar peringgit memang terbaik
Mr feckry berkata…
yana, kalau dapat sebulan sekali tu, dah kire dahsyat beb
cik kumbang berkata…
da lama x p g melaka -__-

Catatan popular daripada blog ini

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…