Silat...bukan nak buat gaduh!

gelanggang Silat Pukulan Melaka di solok gaung

Gua ...pernah belajar silat. Gua tak tak ada pencapaian terbaik dalam silat. Gua tak pernah masuk silat olahraga macam abang gua.

May be gua belajar pun dulu sebab ikut abang gua.

Atau, maybe wa dulu arwah atuk seorang guru silat.

Tapi, jau dari sudut hati gua, gua bangga jadi anak melayu yang pernah belajar silat. Sebab itu adalah warisan melayu. Budaya melambangkan bangsa.  Pada gua, silat cukup untuk budaya. Guna bila perlu. Perlu apa? pertahankan diri.

Orang cakap, ala belajar martial art lain pun bleh jadi self defence. Tapi silat itu datang dari bangsa Melayu. Dan pada gua, silat hanya salah satu warisan yang wa sayang. Itu saja.

Budak sekarang guna untuk gaduh. Guna nak tunjuk kuat. Saranan gua, gunalah untuk apa pun, tapi get ready  untuk jawab dengan Allah di padang mahsyar nanti.

Sebagai menghargai ilmu silat yang pernah gua pelajari, gua doakan semoga semua guru-guru silat gua, menjadi hamba Allah yang sentiasa di rindui oleh Allah.

Rindu nak tengok cikgu mohkar buka langkah. Beliau adalah salah seorang guru silat yang pernah gua menuntut dulu.

Cikgu Mokhtar- Guru Silat Pukulan Melaka
Pada gua la, die pesilat yang harus di jadikan contoh . Bukan sebab silat saja, personality die pun bagus. Intelligent, ex-accountant .

Mari kita saksikan langkah pendekar ini..


Teringat zaman kat gelanggang dulu...separrinng dengan angah depan Cikgu Mokhtar untuk naik bengkung..
Mr feckry

yang terpuji fikiran ku

8 Ulasan

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Terbaru Lebih lama

Popular Items

Filem susuk

Band Rimba Bara

Silat Pengantin