Menulis Bukan Kerna Nama

Isnin, 28 Disember 2009

Masih merangka plan 2010

Bukan nak jadi mask of zorro. Dan juga bukan nak jadi model topeng H1N1.

Seorang gadis menceritakan sesuatu pada aku. Dia menceritakan seorang teman sepejabatnya yang bukan beragama Islam asyik bertanya tentang hal-hal agama Islam. Dan pertanyaannya seolah-olah menjadi sangat serius.

Suet, member officenya asyik bertanya.

"Fiona, kenapa kamu pakai tudung?" tanya Suet.

"Tudung ni untuk menutup aurat bahagian rambut orang perempuan. Dalam islam umatnya wajib menutup aurat," jawab Fiona.

"Kenapa mesti menutup aurat? Tak panas ke?" Semakin bertalu soalan yang dikemukakan oleh suet.

"Taklah panas, lagi senang. Saya tak payah nak selalu sikat rambut. Pakai tudung saja dah nampak cantik dan kemas. Aurat perlu di tutup. Sebab manusia ini mempunyai nafsu. Dengan menutup aurat, orang lelaki tak tergoda untuk membuat pandangan serong pada kaum wanita. Bayangkan orang perempuan tak pakai tudung. Mesti lelaki-lelaki terutamanya yang bermata keranjang steam tengok dorang. Jadi itu sudah mendorong mereka ke arah tak baik. Lebih mudah buat mereka teringin nak buat maksiat la. Tu yang jadi banyak kes rogol." Dengan panjang lebar fiona berceramah pada Suet.

"Oh, kaum wanita islam perlu pakai tudung sebab tu lah ye. Memang betul tu. Tapi kenapa Ain tak pakai tudung? Dia bukan Islam ke? tanya Suet sambil menuding ke arah Ain kawan sebelah Fiona yang juga beragama Islam.

"Er..." Agak terkelu selepas itu.

Aku masih merangka perojek besar tahun 2010.
Share:

4 comments:

embun d tengah malam berkata...

sbb rambut ain cantik kot,,huhu

Mr feckry berkata...

taklah..macam ali and the cat ada la

Would Self-reliant berkata...

Subjective nieh!!!

Mr feckry berkata...

subjective ke?