Menulis Bukan Kerna Nama

Isnin, 18 Januari 2010

Diskusi aku dan lynda peter-3

Lynda Rose Peter 17 January at 16:30
aloo.. this is 4m youtube 101 East: Aljazeera
http://www.youtube.com/watch?v=zDac5GXjLMo&feature=player_embedded
Now i know that Christian People in Arab also use "Allah" from a long time ago. I thought this is the cause that Malaysia agreed using "Allah" by other religion. But 4 me, if a Christian in Malaysia cannot use that words "Allah", it doesnt matter. We just follow the rules, we dont like to quarrel with other people... We like peace. I apologize 4 the thing happen in Malaysia now. So if the rules said cannot, we will follow the rules.
www.youtube.com
Religious tensions are rising in Malaysia following a High Court ruling which declared non-Muslims could use the Arabic word 'Allah' when referring to God. [14 Jan 2010]
Mohd Zul Fikri 17 January at 19:31
hye linda..

Isu nama Allah.

Kenapa, penganut agama Islam di Malaysia menentang penggunaan nama Allah oleh agama lain.

Saya cuba jawab ye,

Di dalam al-Quran, ada menyebut,

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam ( dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya, dan jangan engkau menurut jejak langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.“
surah al Baqarah ayat:208

”Pada hari ini telah Ku(Allah) sempurnakan untuk kamu agama-mu, dan telah Ku cukupkan kepadamu ni’mat Ku,dan telah ku redhai islam itu agama bagi-mu.”
Surah al-Maidah ayat 3

”Sesungguhnya agama (yang redhai) di sisi Allah hanyalah Islam”
Surah Ali- Imran ayat 19.

”Dan sesiapa yang mencari selain dari Islam (pegang hidup) maka tidak sekali-kali akan diterima (oleh Allah) daripadanya, dan dia pada hari akhirat akan tergolong dari kalangan orag-orang yang rugi.”
Surah Ali-Imran ayat 85

Tiga bukti jelas Allah hanya meredhai agama Islam. Di dalam Bible tidak kira samada oldtestament atau newtestament tidak ada menyebut Allah meredhai ajaran kristian.

Di dalam original injil, yang di amalkan oleh Ahli kitab, dah mention yang Nabi Muhammad s.a.w adalah utusan Allah yang terakhir. Dan di suruh umat manusia mengikut ajaran itu.

Tetapi penganut kritian tidak peduli pun perintah Allah. Jadi untuk apakah orang kristian mengaku yang Allah itu tuhan?

Jika penganut kristian mengaku dan menyembah Allah, mengapa tidak mengikut perintah Allah di dalam Injil? Pelik kan.

Jadi apa motif penganut kristian ingin menggunakan nama Allah. Lebih baik guna saja nama Merry, atau Jesus. Sebab penganut kristian secara terang-terang menolak perintah Allah.

Kwejudan Nabi Isa a.s adalah sama dengan kewujudan Nabi Adam a.s. Semuanya dengan kuasa Allah.

Lynda, ALLAH adalah tuhan yang maha agung. Dia tidak perlu anak kerana Dia adalah Pencipta alam ini. Jika Allah mahu mengaku Jesus Christ sebagai anak, lebih baik dia mengaku Nabi Adam a.s juga sebagai anak.

Kami menentang, kerana Allah hanya mengaku Islam sebagai agama-NYa. Bukan agama lain. Jika ada sila buktikan.

Cuba penganut Cristian mengantikan nama god tu dengan nama Budha, atau penganut hindu mengantikan nama tuhan mereka dari Mariaman kepada Mariam atau pun Jesus Christ. Kita lihat pada natijahnya.

Kristian tidak menyembah Allah. Jadi mengapa mahu guna nama Allah. Contohnya macam, rakyat Malaysia guna undang-undang jepun. Pelik bukan.

Lynda isu ini telah jelas sebabnya, namun saya masih musykil mengapa penganut kristian mahu menggunakan nama Allah. Sedangkan mereka tidak menyembah Allah.

Jika penganut kristian menurut perintah Allah, sudah pasti mereka tahu tentang suruhan supaya mengikut ajaran Nabi Muhammad s.a.w yang terang dan nyata di dalam Injil yang sebenar.

Thanks share video tu..
Reply:
Hari ini kami melanjutkan diskusi kami. Dan kali ini Lynda bagi sekali clip ini. So, aku rasa elok la benda ni di kongsi bersama. Tapi, plez jangan buat andaian melulu. Sebab blogger sekarang di pantau oleh PDRM.

Gua tak nak bermalam di hotel besi..
Share:

2 comments:

hans berkata...

itulah sebabnya gua rasa kalimah Allah tu xsesuai digunakan oleh penganut agama lain di Malaysia
sebab lebih banyak buruk daripada kebaikan

Mr feckry berkata...

gua sependapat dengan lu.