Langkau ke kandungan utama

Diskusi aku dan lynda peter-4

Lynda Rose Peter 18 January at 14:22
Sebab tu sy katakan sy tidak kisah jk undang2 melarang penggunaan perkataan tersebut. Kmi hny mengikut peraturan yg diberi. Buat la undang2 dunia supaya Kristian d seluruh pelusuk dunia termasuk kristian d arab, indon dan sbgnya diharamkan menggunakan perkataan tersebut. Jk hnya semenanjung Malaysia shj mengharamkannya adalah tidak msuk akal.

"Kristian tidak menyembah Allah. Jadi mengapa mahu guna nama Allah."

Betul jg kan.. knp guna perkataan itu ek.. knp ulamak2 d Arab tidak bertanya begitu kpd penganut2 kristian d sana sejak dulu lg.. Kan bagus jk Malaysia buat undang2 trsbt kpd smua negara d seluruh dunia. Bg sy, sy x kisah pn.. tak kira la salah ke btl, yg pnting sy dgn cra sy sndri. Kita berada pada agama yg benar pn kalau tidak dapat patuhi dgn btl tak guna jg.

Tjuan sy share video trsbt adalah: kan sy ckp kat situ, [ bru sy tahu rupanya bukan kristian d Malaysia shj mengunakan perkataan trsbt, rupanya prkataan trsbt telah digunakan oleh kristian d arab sjak dlu lg. mungkin itu kot sbab malaysia membolehkan pengunaan perkataan trsbt d malaysia. bg sy, sy tak kisah pn.. kalo undng2 melarang kmi mengunakan prkataan trsbt kmi hnya mengikut apa yg dibataskan.. Itu yg sy ckp kat vdo tu, tak fhm ker? sy bukan tnjuk vdo tu nak ckp kmi nak juga guna perkataan tu, sy bukan tnjuk vdo tu nak kata agama kristian tu benar atau salah, kan bnyk kali sy ckp sy tak kisah langsung.. tak ape la kalo sy salah pn, biar je la.. sy tak pernah ckp agama islam tu salah, samela jg dgn agama hindu n budha.. sy tak pernah ckp agama tu salah.. biarla dorg dgn cra dorg, sy dgn cra sy. Jk sy salah sy minta maaf tp jk sy salah pn, org lain tak rugi ckit pn.. so biarla sy dgn dri sy.
Mohd Zul Fikri 17 January at 22:56
you are right..semuanya pada kita kan.My sugestion, why not Lynda study pasal christian. Then usha skit kat agama lain.

Lynda, pada kami, dunia ni hanya bersifat sementara. Macam kita, besifat sementara. Kita akan mati. Cuma bagaimana kita selepas kita mati. Saya sentiasa berfkir, apa akan jadi selepas mati. Dan bagai mana kalau kejap lagi saya mati.

Kita bersifat sementara.

Kata2 Lynda betul. Orang lain tak rugi kalau kita salah. Yang rugi hanya diri kita yang tidak mahu ambil tahu dan sentiasa salah.Bila kita hanya memikirkan diri kita, sebenarnya kita hanya ikut nafsu.

Macam disiplin, tanpa disiplin maka out lah perangai. Lynda, video tu hanya dari pandangan sesetengah orang arab saja. Sebenarnya tidak. Bukan saya tidak percaya, sebab pernah tak Linda pergi ke arab? Kalau tak, lynda cuba tanya kawan-kawan yang pergi. Kalau ada cuba bagitahu arab sebelah mana yang ada, dan apakah agama rasmi negara arab itu. Actually tak pernah pula dengar Vatican guna Nama Allah. Kalau ada mungkin saya terlepas pandang.

Saya faham maksud linda bagi clip tu cuma saya hanya menerangkan mengapa kami menentang kehendak penganut Kristian.

Actually, saya ada baca bible. Tapi masih belajar lagi tentang bible.
HopeFully apa yang saya tak faham dalam bible, boleh la saya bertanya pada Lynda.


Cuma saya sedang buat perbandingan tentang Nabi Isa dan Jesus Christ.

‘Isa versi Islam merupakan seorang manusia 100%. Baginda hanya merupakan seorang nabi. Baginda tidak dibunuh dan disalib. Al-Quran telah menjelaskan hal ini dengan nyata:

“Dan kerana ucapan mereka : ‘Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih, ‘Isa anak Maryam, Rasul Allah’, padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula menyalibnya…” ( Surah An-Nissa: 157)

‘Isa versi Kristian adalah manusia/tuhan Yesus yang telah mati dibunuh oleh orang-orang Yahudi. Kitab Injil ada memberitakan hal ini:

“Tetapi ketika mereka sampai kepada Yesus dan melihat bahwa ia telah mati….” (Yohanes 19:33)

“Ia pergi menghadap Pilatus dan meminta mayat Yesus. Pilatus memerintahkan untuk menyerahkannya kepadanya. Dan Yusuf pun mengambil mayat itu….”(Matius 27:58-59)

Dan saya masih mengkaji asal usul ayat ini di dalam bible.

Kerana begitu besar kasih Tuhan akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

Yohanes 3:16

Adakah ayat ini direka atau di cipta.

Jika tuhan ada anak, maka samalah macam manusia, baik tak payah jadi tuhan. Jadi manusia, sebab manusia boleh beranak juga.

Tapi dalam Al-quran

Surah al-ikhlas ayat 1-4
1. Katakanlah: "Dialah Allah, Yang Maha Esa.
2. Allah adalah Illah yang bergantung kepada-Nya segala urusan.
3. Dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan.
4.dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.

Lynda, pendapat saya, kalau tuhan pun buat apa yang kita buat, maknanya dia setaraf dengan kita. So tak layak di sembah.

Apa pendapat Lynda?
Reply:

Ni aku baru update. Sebab tadi Lynda baru balas. Harap ada sesiapa yang membaca, tidak buat andaian tertentu. Kalau nak bagi pendapat, adalah sangat di alukan.

Gua tak nak tido di hotel besi!

Ulasan

Langkah Perjuangan berkata…
mcm best. nice discussion. but sy kne bc slow 1 by 1 bg phm.hehe.

p/s:nk link blog kamu bleh? (dh terlink pn.hehe)
Mr feckry berkata…
boleh, tak de hal punya..
Bejerd In Da House berkata…
dasat ar lu bro..

wa nak link sama lu nyer blog ok?
Mr feckry berkata…
boleh saja bejerd.

Catatan popular daripada blog ini

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…