Menulis Bukan Kerna Nama

Jumaat, 22 April 2011

Migrain...ngeluh je ke?


Member gua ada ngomel-ngomel kat gua," zul, sekarang ni aku tak boleh putus makan ubat migrain."

Gua pun hulurkan tangan untuk berjabat salam. Die pelik , lalu menanya gua," nape ko tetiba salam aku plak ni?"

Gua cakap, " salam dulu. Takut-takut nanti lepas ni ko terlupa makan ubat, pastu aku tak sempat jumpa ko."

Menyirap je member gua tu dengan karenah kenakalan gua.

Semalam gua terjodoh pula dengan kes migrain ni. Bukan gua yang kena migrain. Tapi gua terbaca dalam buku 365 tips gaya kesihatan rasulullah.

Jap, bia gua comfirmkan sikit info pasal migrain. Bila kena migrain mesti cam pening dan mualkan. Bagi kita yang belum kena lagi ni cara nak elak dan menepisnya senang je. Jangan selalu tengok cahaya matahari yang berterusan. Pastu, rajinkan senaman.

Bagi yang terkena migrain tu macam member gua tadi tu, caranya mudah je. Ni cara islami, masuk bilik tidur. Pastu baring. Kemudian pejamkan mata. Ops sebelum tu buka la kipas. Kalau tak lu orang panas pula. Lepas pejam mata, jangan tido pula, lu orang zikir. Zikir yang biasa je. Kosongkan minda sambil menghayati zikrullah tu. InsyaAllah, pembuluh darah yang ketat kat kepala tu, akan melebar dan longgar. Darah yang tersekat kat urat kepala tadi akan lancar mengikut ritham zikir yang kita baca tadi. Zikir la sehingga kita rasa lega migrain tu.

Cuba la, ini petua dari Rasulullah s.a.w sendiri. Manusia agung yang menjadi contoh buat kita sebagai umatnya.
Share:

6 comments:

HonEyBuNNy berkata...

bagus petua neh...bila dah pening tido sambil berzikir..boleh di amalkan la...;-)

Mr feckry berkata...

honey: lu try la

Mak Su berkata...

tq mr feckry, mmg betul petua itu. dan jaga pemakanan juga utk atasi masalah migrain.

Wyne @ Mouren Mauve berkata...

Petua yang u bagi mmg itu adalah cara yang terbaik dan berkesan selain 'telan ubat'.

Yang penting tau relax-relax kan diri. (^^)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

ada petua dari nabi..gua baru terbaca kat sini..buleh bagi tau kekawan

delarocha berkata...

zikrullah memang ubat kepada byk penyakit