Langkau ke kandungan utama

Rutin ahad


Selalunya bila weekend yang wa ade class, mesti rase cam kejap je.

Bangun awal, bertolak ke malacca sebelum subuh. Sebab kelas gua akan bermula pukul 8 a.m. Biasanya gua akan makesure pukul 5.10 a.m wa dah gerak dari Putrajaya.

Hari ni kelas cancel pula sebab tenaga pengajar dari bangi tak dapat hadir. Tapi pada gua itu semua tak mengapa, tanpa kuliyah pun gua tetap akan study.Tadi gua buat praktikal sebagai ganti kuliyah yang batal tu. Gua terpandang seorang pesakit di papah masuk oleh anaknya. Agaknya ayahnya kena stroke. Dalam kepala terus terimbas, satu tahun yang lepas, gua memapah abah gua untuk membuat rawatan di sini. Alhamdulillah, abah gua sudah 70% recover dari stroke.

Makin lama gua study dalam islamic medicine ni, makin mendalam minat gua. Mungkin terlalu kagum dengan kaedah pengaduan pada tuhan . 

Nikmat kesihatan tu tak boleh di beli dengan wang ringgit. Berapa banyak duit kita bayar kat hospital pun, belum tentu akan sembuh sakit kita. Tapi melalui kaedah islamic medicine, mengadu pada Allah, serta ikhtiar untuk sembuh, dan yakin akan kesembuhan itu dari Allah, adalah memberi 100% harapan untuk sembuh.Melalui islamic medicine style , kita usaha dan ikhtiar, sembuh atau tidak itu berserah pada Allah. Andai tak sembuh, kita puas hati , sebab Allah beri pahala dan hapuskan dosa sebagai balasan usaha yang kita buat.

Penat hari ni, hampir terlelap bawa atas motor tadi. Sampai terpaksa berhenti di petronas pedas linggi untuk lelapkan  mate kejap. 

Sekang ni cam dah tak menggila penulisan gua ek. Kalau dulu tulisan gua macam remaja yang gila-gila. Tapi sekarang ni, dah macam retua pula. Agaknya sebab hormon nak jadi bapa kot...haha...

kalau dapat bawa atas highway...pehhh
Geram je tengok roang bawa motor cam ni potong gua kat highway tadi...

Ulasan

novanexus berkata…
macam menyesal tak daftar sekali dulu

Catatan popular daripada blog ini

Band Rimba Bara

Band rimba bara.

Mungkin lu orang tak pernah dengar nama band ni. Sebab band ni dah lama menyepi. Band sebenarnya berada di zaman masa lu orang hingus meleleh kejar-kejar dengan jiran main galah panjang.

Band Rimba bara ni memang pernah top dulu. Band ni femes dengan lagu anak etek tok wi, pukul berapa datok harimau, gelang si paku, dan beberapa lagi hits mereka yang pernah jadi igauan.

Kalau lu orang tak kenal, dia sebenarnya sezaman dengan Black Dog Free, Zurah Three, Amr Curl.

Inilah wajah vokalisnya. Nama vokalisnya adalah ZUL KAPAN. Dengar cerita band ni stop dan menghilang sebab vokalisnya telah menghilangkan diri. Gua pun tak tahu kenapa dia menghilangkan diri.

Sehingga kini kehilangan beliau sehingga kini masih menjadi tanda tanya.

Satu ketika dahulu vokalisnya pernah menjadi kegilaan remaja , rebelia, dan retua di zaman itu. Di mana-mana saja wajahnya terpampang di jadikan poster.

Beliau juga menjadi rebutan syarikat pengiklanan seperti, renoma, crocadile, dan hello kitties.

Kisah sk…

Oh mat Ganja

Oh mat ganja...
Batang betik botol coca cola
Ganja datang dari pulau jawa
Lalalala....

Pernah dengar lagu ni? Kalau main gitar code dia C, am, f, g.

Lagu ni tesen yang ajar gua( aku masih orientasi dalam guna ganti nama ini) main. Gua senang dapat lagu ni, pasal senang giler.

Gua nak cerita pasal ganja. Lu orang nak dengar or not itu lu orang pasal.

K, gua tahu story ganja dengan student IPT memang tak boleh di pisahkan. Bohong le kalau lu orang tak pernah dengar. At least yang awek tu, mesti pernah dengar classmate lu orang ambil benda ni kan.

Dalam pengalaman gua, gua tak isap. Tapi member gua dulu ramai yang isap benda ni. Ganja atau lebih dikenali sebagai canabis atau hemp memang top la bagi bebudak IPT. Pasal ini satu-satunya jenis dadah yang murah. Pasal tu Bob Marley tanam kat Jamaica pokok ni.

Meh gua nak cerita pasal bahayanya ganja bagi orang yang tak isap. Boleh sampai mati tau.

Cerita dia begini. Gua telah di datangi oleh member gua yang gua panggil Fabb. Dalam gua lepak dengan di…

Telur separuh masak

Makanan berkhasiat penting untuk diet yang sihat. Kalau makan junk food je, pastu konon tak makan nasi, ayam, daging...mana boleh.

Sebenarnya protien gua dah habis. So, gua tak nak ambil protien untuk muscle lagi. Alasannya adalah sebab costnya mahal. Sebagai alternatif lain, gua tukar protien susu tu dengan makanan yang berprotien.

Atually gua masih lagi amalkan diet tak makan nasi. Tapi gula gua dah start minum dah. Tak pantang, dah minum macam biasa dah. Sebab gua pernah try, tanpa protien muscle tu dan diet tak makan nasi dan dan tak sentuh gula badan gua memang tak boleh tahan. Dulu masa ada protien muscle tu badan gua steady je.

Setelah gua tanya dengan otai2 bina badan, dorang kata telur separuh masak adalah alternatif yang terbaik. Sebab dia mengadungi jumlah protien yang banyak. Tapi mesti sepruh masak. Jangan pula di goreng. Tapi kalau rebus ok.

Telur separuh masak bagus untuk dijadikan breakfast meal. Setakat ni gua cuba makan telur sepruh masak dua biji masa breakfast. Sebab g…