Siri 1 Faqir Fiqri - Mula mencari Ilmu Pengubatan Islam

Cerita Satu - Pok Pa pandai buang smapah di mata.

Angah berpencak Sendeng di hari persandingan ku

Bengangkan bila kita dapat tahu isteri yang baru kita kahwini terkena gangguan iblis!

Setiap malam ada lendir yang mengalir keluar dari hujung mata isteri ku. Katanya, benda ini akan keluar setiap 4 tahun sekali.Kesengsaraan ini telah ditanggungnya sejak dari kecil lagi. 

Ya, sejak dari kecil lagi. Ibu dan ayah mertuaku akan membawa Nono, isteriku bertemu denga Pok Pa. Seorang orang tua yang duduk di sebuah kampung, Kuala Terengganu. Mahir dalam ilmu perubatan tradisonal. Di awal perkahwinanku, aku pernah ikut ayah mertuaku bertemu dengan Pok Pa untuk merawat sakit mata Nono. Perwatakan Pok Pa tidaklah seperti orang alim yang ku sangka. Hanya berpewatakan seperti orang kampung biasa.

Aku melihat dn memerhati kaedah Pok Pa merawat Nono. Hanya menggunakan air dan daun mawar. Daun itu disapu pada kelopak mata isteriku, seperti membuang sampah. Sapuan daun mawar itu kebawah , ke sebuah cermin yang dibuat seperti tempat buangan sampa. Bacaaan yang ku dengari hanyalah selawat ke atas Nabi. s.a.w.

Pok Pa bersahaja mengatakan kepada ku, "Nono ni, masa kecik lagi teruk mata dia. Dah besar ni Alhamdulillah sikit saja sampahnya."

Seingatku, itulah kali pertama dan terakhir aku bertemu dengan Pok Pa!


Mr feckry

yang terpuji fikiran ku

Catat Ulasan

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Terbaru Lebih lama

Popular Items

Flasher bodoh!

Ada apa sama KEBAL

Komik Hong Kong