Menulis Bukan Kerna Nama

Selasa, 23 Jun 2009

my father is a hero

Mr Abdul Jalil bin Arshad.

Ini lah hero aku. Sentiase menjadi hero aku. Sampai sekarang. Abah..aku mempunyai seorang abah yang hebat, tak kire ke mane saje abah pergi die pasti akna dihormati. Mase kecilku aku, aku tinggal dengan abah di Muar.
Aku masih ingat naik motor dengan abah mase tu,petang-petang pergi layan abah minum. Aku masih ingat lagi, dulu balik kampung. Naik motor dengan abah. kami balik dari kampung ke Muar pukul 5 pagi sebab pagi tu aku nak ke sekolah. Aku naik motor dengan abah, aku tertidor sambil peluk abah kuat-kuat atas motor. Tau2 je dah sampai rumah. Selamat je.
Rindu aku kenangan bersame abah.
Ada sesuatu yang sangat aku bangga. Aku belajar solat dan mengaji al-quran dengan abah. Dulu
mase aku kecil, aku ingat semua orang macam tu. Tapi aku silap, ada mak dan ayah sanggup mengupah ustaz mengajar anaknya membaca al-quran dangan solat. Kerana mereka tidak tahu semua itu.
Tapi aku tidak semua itu. Tanyalah ape saja tentang agama pada abah, semua pasti terjawab. Benda ini aku akan amalkan unuk keluarga aku. Aku nak jadi macam abah, biarlah solat dan memabaca al-quran aku yang ajar anak-anak aku.
Kerana apabila aku mati sekurang-kurangnya satu amalan yang dikira iaitu ilmu yang baikyang diamalkan oleh murid berterusan. aku faham selagi aku solat, dan membaca al-quran selagi itu pahala amalan abah akan berterusan.



Abah cukup suka bermain dengan cucunya. Gambar ni salah satu cebisan keceriaan abah. Abah selalu menceriakan semua orang yang di sayang. Kelakar aku, acik bawa balik motor dari sabah, abah belikan helmet. Tapi helmet budak-budak..haha..

Last aku jumper abah bulan lepas..pertemuan kali ni aku habiskan mase dengan abah. Aku pergi kenduri kahwin dengan abah dan acik. Bende yang dah lame gile tak buat.

Pertemuan kali ni, abah tinggalkan aku pesanan. Tapi pesanan ni agak tak best.

Kalau abah meninggal:

  • Buat 7 gumpalan tanah dibacakan surah al-qadr pada gumpalan tu.
  • setiap malam jumaat baca yasin
  • Tiap-tiap lepas maghrib baca surah al- fatiha dan surah al-ikhlas.

Panjang juga malam tu aku bincang dengan Abah.

Semepena hari bapa ni, aku nak ucapkan selamat hari bapa kepada manusia yang terhebat dalam hidup ku ini. Semoga abah sentiasa sihat sejahtera. Kalau ada anugeraha bapa cemerlang, abahlah orangnye.

Aku dah msg abah da...

gambar curi dari blog along

Share:

1 comments:

HLiza berkata...

Along call abah direct..tapi ucapan Father's Day tu memang janggal bagi dia sebab kita tak perlukan hari2 macam tu utk menghargai abah. Abah sentiasa model abah terbaik untuk kita. Harap anak2 lelaki dia akan jadi bapa yg baik macam abah.